Jesteś w: Af Portal / Aktualności / Porady / Bezpieczna zima



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

Ankieta tygodnia
Czy powinno się zabronić wjazdu starszych wysokoprężnych aut do miast?
Tak, bo to one najbardziej zanieczyszczają środowisko.
Nie, nie idźmy śladem Niemiec.
Tylko wtedy, gdy nie spełniają żadnych norm emisji spalin.
2011-10-22

Bezpieczna zima

Bezpieczna zima

Goodyear przypomina wraz z Tomaszem Kucharem, jednym z najlepszych polskich kierowców rajdowych oraz właścicielem Akademii Bezpiecznej Jazdy, podstawowe rady dla tych, którzy chcą nauczyć się bezpiecznej jazdy na śliskiej drodze.

Przygotowanie samochodu do jazdy - opony zimowe

Pierwsza rzecz, o którą trzeba zadbać to opony. Kiedy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza, trzeba założyć ogumienie zimowe. Mieszanka przeznaczona do produkcji opon zimowych sprawia, że zachowują one elastyczność w niskich temperaturach. Należy zadbać także o odpowiednie, rekomendowane przez producenta, ciśnienie. Jest to istotne przede wszystkim w przypadku dużych wahań temperatury.

Na ośnieżonej, śliskiej drodze, samochód na letnich oponach potrzebuje na wyhamowanie z prędkości 50 km/h do całkowitego zatrzymania się ok. 30 metrów więcej niż to samo auto na oponach zimowych.

Przygotowanie kierowcy do prowadzenia samochodu

Przed wejściem do auta zdejmijmy kurtkę, ponieważ krępuje ruchy i utrudnia odpowiednie przyleganie pasów bezpieczeństwa. Fotel powinien być ustawiony tak, by po wciśnięciu pedału sprzęgła, lewa noga była lekko ugięta. Natomiast kierownica powinna być ustawiona w stosunku do fotela w taki sposób, by ręka kierowcy trzymająca górną część koła kierownicy była lekko ugięta. Taka pozycja powoduje, że możemy swobodnie skręcać, nie odrywając rąk od kierownicy.

Pasy bezpieczeństwa powinny swobodnie oplatać kierowcę i pasażerów. Dolna część pasa powinna być ułożona jak najniżej na biodrach. Pamiętajmy, aby nie układać jej na brzuchu. Wtedy pasy nie zadziałają odpowiednio!

Wychodzenie z poślizgu w samochodzie z przednim napędem

Przede wszystkim należy pamiętać, że rozróżniamy 2 rodzaje poślizgów: nadsterowny, gdy tylne koła pojazdu tracą przyczepność i w samochodzie "ucieka" tył, a samochód samoczynnie pogłębia zakręt oraz podsterowny, kiedy np. na skutek zbyt gwałtownego skrętu kierownicą przyczepność tracą przednie koła i auto nie chce skręcić.

Cechą charakterystyczną pojazdów z przednim napędem jest tendencja do poślizgu podsterownego. Jego przyczyna jest prosta: w momencie, gdy kierowca wchodząc w zakręt poczuje, że samochód "złapie" lekki uślizg i przestaje reagować na ruchy kierownicy, np. z powodu zbyt dużej prędkości, niekiedy odruchowo mocniej zaczyna kręcić kierownicą, pogłębiając zakręt, czasem jeszcze dodając gazu. Wtedy wypadnięcie z drogi jest właściwie pewne.

Jak uniknąć takiej sytuacji? Po pierwsze, kiedy zauważymy, że przód auta zaczyna się nam "wyślizgiwać", pod żadnym pozorem nie pogłębiamy skrętu! Wręcz odwrotnie, możemy lekko wyprostować koła, aby opony ponownie złapały przyczepność.

Kolejną ważną sprawą, umożliwiającą wyjście z poślizgu podsterownego, jest odpowiednie hamowanie. Jeśli samochód ma ABS, trzeba po prostu mocno wcisnąć hamulec. W samochodach bez ABS należy stosować hamowanie pulsacyjne - cisnąć hamulec, puścić, wcisnąć, puścić i tak aż do zatrzymania lub do momentu, kiedy odzyskamy kontrolę nad autem. Hamowanie jest kluczowe przed zakrętem lub jako dociążenie kół w razie podsterowności, gdyż pozwala nam przenieść jak najwięcej masy pojazdu na przednie koła, które są odpowiedzialne za sterowanie. Dzięki temu lepiej "wgryzają" się w śnieg.

Poślizg nadsterowny w autach przednionapędowych jest rzadszy, ale możliwy, np. gdy w połowie zakrętu z jakiegoś powodu gwałtownie naciśniemy hamulec. Tutaj receptą jest delikatne wyhamowanie i uspokojenie samochodu, bez gwałtownego kręcenia kierownicą. Ma być kontra zawsze!

Doświadczeni kierowcy, którzy potrafią zastosować ww. manewry mogą spróbować wyjść z poślizgu nadsterownego w inny sposób. Wpadając w poślizg należy założyć kontrę kierownicą w stronę, w którą chcemy jechać oraz płynnie, acz zdecydowanie dodać gazu, aby samochód wrócił na właściwy tor. Ta metoda polecana jest wyłącznie zaawansowanym kierowcom i bezwzględnie należy ją przećwiczyć wcześniej w bezpiecznych warunkach na pustym placu, gdyż nieumiejętnie wykonany manewr może doprowadzić do odwrócenia samochodu - sytuacji, z której bardzo trudno wyjść.

Opanowanie poślizgu w samochodzie z tylnym napędem

Samochody z tylnym napędem charakteryzują się tendencją do poślizgu nadsterownego. Tak naprawdę wystarczy wjechać w zakręt z minimalnie zbyt mocno naciśnietym pedałem gazu, aby tył samochodu utracił przyczepność, a nasze auto obróciło o 180 stopni. Także w tym przypadku receptą jest delikatne wyhamowanie i uspokojenie auta, nawet do zatrzymania. Zawsze należy zastosować kontrę kierownicą w kierunku, w którym chcemy jechać oraz dodając lekko i z wyczuciem gazu. W przypadku napędu tylnego jest to jednak trudny manewr, który może się udać tylko wtedy, gdy jest wcześniej dobrze przećwiczony i opanowany na placu manewrowym.

Poślizg podsterowny, choć w praktyce dużo rzadszy, także jest możliwy w aucie z tylnim napędem. Może być spowodowany jednym z podstawowych, odruchowych błędów kierowców, a mianowicie pogłębieniem zakrętu w momencie nawet lekkiej utraty przyczepności. W takim przypadku należy wyprostować lekko koła, jednocześnie puszczając pedał gazu, co pozwoli nam wytracić prędkość i wrócić na odpowiedni tor jazdy.

Opanowanie poślizgu w samochodzie z napędem na obie osie

Samochody z napędem 4x4 w trudnych zimowych warunkach są generalnie najłatwiejsze do opanowania i najmniej narażone na poślizg. Jednak i tutaj występuje efekt zarówno nadsterowności, jak i podsterowności.

Częściej jednak występuje ten pierwszy i kierowcy aut z napędem na obie osie w momencie utraty przyczepności na tylnych kołach powinni nacisnąć hamulec i uspokoić samochód, lub - tylko po uprzednim przećwiczeniu tego manewru - spróbować zastosować lekką kontrę i umiejętnie dodać gazu.

Sposób wychodzenia z zakrętu podsterownego w samochodzie 4x4 jest identyczny jak w przypadku innych napędów: wyprostowanie kół i hamowanie, w celu odzyskania trakcji.

Opanowanie powyższych manewrów nie jest łatwe, szczególnie gdy w krytycznej sytuacji na drodze mamy na podjęcie decyzji ułamek sekundy. Dlatego zdecydowanie polecamy przetrenowanie ich na pustym placu manewrowym lub w szkole jazdy pod okiem doświadczonych instruktorów. Generalnie jednak postarajmy się unikać trudnych sytuacji w zimie i radykalnie zmniejszajmy prędkość. Manewry, które w lecie uchodzą nam na sucho, w zimowych warunkach mogą skończyć się wypadkiem. Wchodząc w zakręt na śliskiej nawierzchni trzeba przede wszystkim dużo wcześniej niż w lecie wyhamować samochód do bezpiecznej prędkości i zredukować bieg. Skręcać należy płynnie, wykonując delikatne ruchy kierownicą, a gazu dodawać dopiero po wyprostowaniu kół. Pamiętajmy, że nawet najlepsze systemy zainstalowane w naszym samochodzie nie uchronią nas przed poślizgiem, jeśli będziemy jechać zbyt szybko i nierozważnie.

(Źródło: Goodyear Dunlop Tires)


  • Currently 0 out of 5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ocena: 0/5

Dziękujemy za Twóją ocenę!

Oceniałeś już tę stronę!

Twoja ocena została zmieniona. Dziękujemy!

Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska