Jesteś w: Af Portal / Aktualności / Porady / Jak podróżować z przyczepą



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

Ankieta tygodnia
Czy powinno się zabronić wjazdu starszych wysokoprężnych aut do miast?
Tak, bo to one najbardziej zanieczyszczają środowisko.
Nie, nie idźmy śladem Niemiec.
Tylko wtedy, gdy nie spełniają żadnych norm emisji spalin.
2013-08-27

Jak podróżować z przyczepą

Jak podróżować z przyczepą

Czas urlopów i wakacyjnych przygód powoli się kończy, ale dla wszystkich tych, którzy planują jeszcze wrześniowy odpoczynek - mamy kilka porad, dotyczących podróżowania z przyczepą.

- Należy pamiętać, że nie wystarczy być posiadaczem prawa jazdy kategorii B, by holować każdą przyczepę. Kierowca z kategorią B może podróżować z przyczepą o masie całkowitej przekraczającej 750 kg, jeżeli masa całkowita przyczepy nie przekracza masy pojazdu i jednocześnie masa całkowita samochodu i przyczepy nie przekracza 3,5 tony. - mówi Radosław Jaskulski ze Szkoły Auto SKODA.

Przygotowując przyczepę kempingową powinniśmy zwrócić uwagę przede wszystkim na stan ogumienia oraz odpowiednie ułożenie bagaży. Opony muszą posiadać odpowiedni stan bieżnika, nie mogą być popękane ani nie powinny mieć wybrzuszeń. Powinny też być odpowiednie do masy maksymalnej przyczepy. Pakując bagaże starajmy się układać je tak, by najcięższe bagaże znajdowały się najniżej. W miarę możliwość rozłóżmy je w przyczepie równomiernie, aby zapewnić odpowiedni nacisk dyszla na hak. Nierównomierne rozłożenie bagażu może powodować wychylanie się przyczepy na boki, a w konsekwencji trudności w prowadzeniu.

Elementem, który łączy samochód z przyczepą kampingową jest hak. Jego montaż powinniśmy zlecić sprawdzonemu serwisowi. Wyposażmy nasz samochód w dodatkowe lusterka zewnętrzne na specjalnych wysięgnikach, które szczególnie przydadzą się przy pokonywaniu zakrętów i manewru wyprzedzania. Warto mieć dodatkowe kliny zabezpieczające, które wykorzystamy, gdy będziemy zmuszeni do zatrzymania się z przyczepą na stromym podjeździe.

Jazda z przyczepą wymaga wyobraźni i umiejętności.

  • Pokonywanie zakrętów: Odpowiednio szerokie pokonywanie zakrętu z rozsądną prędkością, da nam gwarancje bezpiecznego wykonania manewru. Zbyt duża prędkość podczas manewru może spowodować przewrócenie przyczepy, a zbyt mały kąt, spowoduje ścięcie zakrętu przez przyczepę i w konsekwencji np. uderzenie w wysoki krawężnik.
  • Hamowanie i przyspieszanie: Unikajmy gwałtownych hamowań i przyśpieszeń. Podczas tych manewrów istnieje ryzyko niestabilnego toru jazdy przyczepy. Należy pamiętać, że samochód z przyczepą ma wydłużoną drogę hamowania, nawet o 70%.
  • Silne podmuchy wiatru: W takich warunkach, przyczepa może zacząć się kołysać. Podobnie może się zachowywać, gdy bagaż, który przewozimy będzie rozłożony nierównomiernie oraz gdy będziemy jechać zbyt szybko. W takiej sytuacji najlepiej jest zahamować zdecydowanie i długo, by w ten sposób doprowadzić do stabilizacji toru jazdy samochodu z przyczepą.
  • Wyprzedzanie: Manewr wyprzedzania wymaga miejsca i czasu. Możemy się na niego zdecydować tylko wtedy, gdy mamy ich wystarczającą ilość.
  • Pamiętajmy o bezwzględnym zakazie przewożenia osób w przyczepie podczas jazdy!

  • Currently 5 out of 5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rating: 5/5

Dziękujemy za Twóją ocenę!

Oceniałeś już tę stronę!

Twoja ocena została zmieniona. Dziękujemy!

Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska