Jesteś w: Af Portal / Aktualności / Porady / Jaki silnik wybrać do naszego auta



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

Ankieta tygodnia
Czy powinno się zabronić wjazdu starszych wysokoprężnych aut do miast?
Tak, bo to one najbardziej zanieczyszczają środowisko.
Nie, nie idźmy śladem Niemiec.
Tylko wtedy, gdy nie spełniają żadnych norm emisji spalin.
2011-08-08

Jaki silnik wybrać do naszego auta

Jaki silnik wybrać do naszego auta

Każdy, kto stanął przed decyzją zakupu nowego lub używanego auta, musiał odpowiedzieć sobie na pytanie dotyczące jego źródła zasilania. Decyzja ta związana jest z kosztami nie tylko zakupu pojazdu, ale i późniejszej jego eksploatacji.

Na pytanie, jakie wybrać źródło zasilania, każdy musi odpowiedzieć sobie sam. Wiąże się to z dysponowanym kapitałem oraz potrzebami, jakie pojazd ma spełniać.
Samochody zasilane silnikami wysokoprężnymi zazwyczaj są droższe od benzynowych.
Poniżej przedstawiam Czytelnikom najistotniejsze cechy silników zasilanych olejem napędowym, benzyną, gazem LPG i gazem ziemnym CNG. Silniki Diesla

 Zalety

 Wady

 Niskie zużycie oleju napędowego

 Większa waga silnika od benzynowego

 Tańsze koszty zakupu paliwa

 Wyższa cena zakupu samochodu

 Większa trwałość i niezawodność

 Wyższy koszt ubezpieczenia

 Wyższy moment obrotowy

 Silnik głośniejszy od benzynowego

 

 Wyższe koszty naprawy i przeglądów

 

 Stosowanie paliwa dobrej jakości

 

 Utrudniony rozruch w zimie

 Silniki benzynowe (z zapłonem iskrowym)

 Zalety

 Wady

 Lżejszy od silnika diesla

 Wyższe spalanie

 Pracuje na wyższych obrotach

 Nieco droższe paliwo

 Cichsza praca od diesla

 Mniej wytrzymałe od silników diesla

 Tańszy w zakupie

 

 Niższy koszt przeglądów

 

 Łatwy rozruch w zimie

 

  Na co zwrócić uwagę przy zakupie samochodu używanego?

  1. Równomierność pracy silnika w całym zakresie obrotów.
  2. Sprawdzić, czy uruchamianie silnika nie jest utrudnione.
  3. Brak wycieków oleju (mogą być drobne zapocenia). Silniki czyste, bez nalotów i kurzu trzeba sprawdzić bardzo dokładnie.
  4. Wycieki oleju z turbiny świadczą o jej zużyciu. Grozi nam wówczas kosztowna wymiana. Można zastosować nową turbinę, będącą nową częścią oferowaną przez producenta, regenerowaną fabrycznie (oferowane przez ASO) lub regenerowaną przez wyspecjalizowane zakłady rzemieślnicze.
  5. Czy przeglądy były wykonywane zgodnie z zaleceniami producenta i jaka jest dokumentacja.
  6. Sprawdzić stan oleju.
  7. Przy jakim przebiegu wymieniono rozrząd.
  8. Sprawdzić poziom płynu chłodniczego oraz czy nie ma wycieków. Wiele samochodów ma zamontowane maty osłonowe silnika, co skutecznie ogranicza takie sprawdzenie.
  9. Przy pracującym silniku odkręcić korek wlewu oleju i sprawdzić, czy nie ma przedmuchu spalin.
  10. Wykonać jazdę próbną i sprawdzić przyspieszenie.
  11. Podczas jazdy zaobserwować czy biegi przełączają się płynnie - ma to szczególne znaczenie w samochodach, gdzie zamontowano dwumasowe koło zamachowe (gdy są szarpnięcia może być uszkodzone) oraz w samochodach z automatyczną skrzynią biegów (biegi powinny przełączać się płynnie).
  12. W silnikach diesla należy sprawdzić, czy świece żarowe pracują prawidłowo.

Jeżeli jest taka możliwość, najlepiej stan techniczny pojazdu sprawdzić przed zakupem w autoryzowanym serwisie, gdzie przy użyciu specjalistycznego sprzętu będzie można określić jego stopień zużycia oraz poznać koszt niezbędnych napraw. Koszt takiego badania wynosi od 300 do 400 zł.
Silniki zasilane gazem LPG

 Zalety

 Wady

 Lekki, nieduży i bezpieczny zbiornik gazu

 Wyższy koszt corocznych przeglądów,

 dochodzi koszt przeglądu instalacji gazowej

 Mało widoczne elementy instalacji

 Ważność dopuszczenia do ruchu tylko 1 rok,

 nawet dla samochodów nowych

 Łatwość montażu w silnikach z zapłonem 

 iskrowym

 Butla z gazem ogranicza funkcjonalność

 samochodu

 „Czystsze” spaliny od spalin benzynowych

 Wyższa temperatura spalania gazu

 Niższy koszt eksploatacji w porównaniu z

 silnikiem benzynowym

 Mniejsza moc silnika w przypadku instalacji

 starszej generacji

 Dłuższa żywotność silnika i świec zapłonowych

 Szybsza korozja układy wydechowego (więcej

 pary wodnej w spalinach)

 Prosty proces tankowania

 Zakaz parkowania na parkingach podziemnych

 Tradycyjne uruchamianie silnika przy zasilaniu

 etyliny

 

 Silniki zasilane gazem ziemnym CNG

 Zalety (w porównaniu z LPG)

 Wady (w porównaniu z LPG)

 Bezpieczniejszy

 Droga instalacja

 Mniejsza emisja CO2

 Duże i ciężkie zbiorniki, gaz znajduje się pod

 wysokim ciśnieniem

 Silnik ciszej pracuje

 Mniejszy zasięg

 Trochę tańsze paliwo

 Mała liczba stacji tankowania - około 30 w

 Polsce

 Bardzo dobrze akceptowany przez silniki

 spalinowe

 

 Na co dodatkowo zwrócić uwagę przy zakupie samochodu używanego posiadającego instalację gazową?

  1. Czy w dowodzie rejestracyjnym znajduje się adnotacja o zamontowaniu instalacji gazowej? Samochody z instalacją gazową fabryczną mogą mieć taki wpis w rubryce P3 dowodu rejestracyjnego.
  2. Czy sprzedający posiada atest na zbiornik i czy numer zbiornika w ateście zgodny jest z numerem wybitym na zbiorniku?
  3. Czy samochód ma ważne dopuszczenie do ruchu drogowego?
  4. Sprawdzić, jak silnik pracuje przy zasilaniu benzyną oraz czy przy przełączeniu zasilania na gaz jego praca nadal jest równomierna, a pojazd nie stracił swojej dynamiki (mniej dynamiczny będzie samochód posiadający starszy typ instalacji LPG lub instalację CNG dobudowaną poza fabryką).
  5. Decydując się na zakup samochodu z instalacją gazową CNG lepiej wybrać taki, który ma instalację zamontowaną w fabryce. Wtedy zastosowane są większe zbiorniki paliwa, a więc i zasięg jest większy, mają też wygodne wskaźniki poziomu gazu i benzyny lub wskaźnik zasięgu.

Andrzej Rudnicki

  • Currently 2.5 out of 5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rating: 2.5/5

Dziękujemy za Twóją ocenę!

Oceniałeś już tę stronę!

Twoja ocena została zmieniona. Dziękujemy!

Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska