Jesteś w: Af Portal / Aktualności / Porady / Na gazie taniej



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

Ankieta tygodnia
Czy powinno się zabronić wjazdu starszych wysokoprężnych aut do miast?
Tak, bo to one najbardziej zanieczyszczają środowisko.
Nie, nie idźmy śladem Niemiec.
Tylko wtedy, gdy nie spełniają żadnych norm emisji spalin.
2011-12-09

Na gazie taniej

Na gazie taniej

Instalacja gazowa ma sens, jeśli dużo jeździmy, szybko się wówczas zamortyzuje. Ma też wady, wymaga dodatkowego serwisowania i trochę pogarsza parametry silnika.

Skrót LPG (Liquid Petroleum Gas) oznacza mieszankę gazu propan-butan. To alternatywne do benzyny i oleju napędowego paliwo przyjęło się do tego stopnia, że w Europie jesteśmy drugim - po Turcji - rynkiem jego zbytu. Na liczbę 6 mln pojazdów zasilanych LPG w Europie na Polskę przypada aż 2,3 mln sztuk.
Przyczyna tego zjawiska jest prozaiczna. Gaz kosztuje mniej więcej połowę tego co benzyna, niezależnie ile aktualnie wynosi jej cena. Nawet jeśli przyjmiemy, że silnik konsumuje średnio o 20 procent więcej mieszanki LPG niż benzyny to i tak wychodzimy na plus. Minusem takiego rozwiązania jest dodatkowy koszt montażu instalacji gazowej i trochę gorsze parametry silnika (spada moc, bo gaz LPG ma niższą wartość opałową). Ale na to z reguły nie zwraca się uwagi. Ważne, że w kieszeni po tankowaniu pozostaje kilkadziesiąt złotych. Ile w ciągu roku można zaoszczędzić to zależy od rodzaju zakupionej instalacji, kosztów jej serwisowania i liczby przejechanych kilometrów.
Czy instalacja gazowa jest obojętna dla kondycji naszego silnika? Zdania są podzielone. Problem w tym, że nie zaprojektowano jeszcze silnika przystosowanego wyłącznie do spalania propan-butanu. Musimy zatem pamiętać, iż LPG może powodować szybsze zużywanie się niektórych części silnika i układu wydechowego - mechanicy o tym doskonale wiedzą. Ich zdaniem, gaz zdecydowanie lepiej znoszą silniki starsze, mniej zaawanasowane technologicznie. Tym nowoczesnym, pełnym elektroniki, LPG po prostu nie służy (choć w niektórych tekstach reklamowych można wyczytać, że gaz przedłuża żywotność jednostki napędowej). Co prawda na rynku mamy już nowoczesne instalacje LPG piątej generacji, wtryskujące gazową mieszankę do cylindrów w stanie ciekłym, ale kosztują dużo (5-7 tys. zł) i tym samym zwracają się dopiero po kilku latach eksploatacji samochodu. Rachunek ekonomiczny jest prostszy, gdy zakładamy instalację tanią, za 1-2 tys. zł. Przy większych przebiegach rocznych, zwrot nakładów liczony jest wówczas tylko w miesiącach. Zakłada się, iż koszt przeciętnej instalacji gazowej zwraca się po przejechaniu 20-30 tys. km. W internecie są specjalistyczne strony dla użytkowników systemów LPG, gdzie przy pomocy tzw. kalkulatora można dokładnie obliczyć, jaki czas upłynie do pełnej amortyzacji instalacji gazowej. Warto tam zajrzeć, zanim podejmiemy decyzję o jej założeniu w naszym aucie. Kilku producentów np. Fiat czy Skoda proponują w ramach sprzedaży promocyjnej gazowe instalacje do nowych samochodów. To dobre rozwiązanie, bo nie tracimy gwarancji ogólnej, a ewentualne problemy z przyszłą eksploatacją LPG pozostawiamy importerowi. Jak wspomnieliśmy, w sprzedaży jest już piąta generacja samochodowych instalacji LPG. Poniżej przedstawiamy krótki rys rozwoju tej technologii.

Generacja pierwsza. W tym systemie gaz w fazie ciekłej ze zbiornika dostaje się do reduktora-parownika. Po odparowaniu, czyli przejściu do fazy lotnej poprzez ręczny stałowartościowy regulator dawki przechodzi do miksera. Powstała w mikserze mieszanka powietrzno-gazowa dostaje się następnie do kolektora ssącego i ostatecznie do cylindrów silnika. System taki stosowano w silnikach nie wyposażonych w katalizator, głównie gaźnikowych.
 Tutaj również ciekły gaz ze zbiornika dostaje się do parownika. Po odparowaniu gaz poprzez regulator dawki przemieszcza się do miksera. Sterowanie ilością podawanego gazu odbywa się za pomocą elektronicznego układu, który decyduje o składzie mieszanki powietrzno-gazowej na podstawie odczytu czujników znajdujących się na silniku. Powstała w mikserze mieszanka powietrzno-gazowa dostaje się do kolektora ssącego i przez zawory ssące do cylindrów. System stosowany w pojazdach wyposażonych w sondę Lambda i katalizator.
Generacja trzecia. Instalacja tej klasy przeznaczona jest do montażu w silnikach z wielopunktowym wtryskiem paliwa. W rozwiązaniu tym mieszanka paliwowo-powietrzna powstaje tuż przed zaworem ssącym. W zależności od ilości powietrza napływającego do cylindra w okolice zaworu ssącego, podawana jest przez wtryskiwacz benzyny ściśle określona ilość paliwa.
Generacja czwarta. To już sekwencyjny wtrysk fazy lotnej gazu, który zapewnia własności jazdy porównywalne z zasilaniem benzynowym. Gaz płynny doprowadzony jest do reduktora za pośrednictwem zintegrowanego z nim elektrozaworu. Po zredukowaniu ciśnienia gazu i przejściu w fazę lotną gaz trafia do modułu oczyszczającego gaz z cząstek stałych. Wstępne oczyszczanie gazu odbyło się w elektrozaworze. Dodatkowo moduł ten wyposażony jest w czujnik ciśnienia i czujnik temperatury gazu. Po wyjściu z modułu sterującego pod stałym nadciśnieniem 2 barów gaz dostaje się do listwy z wtryskiwaczami.
 Największa różnica w stosunku do poprzednich generacji to sposób dostarczania gazu do zaworów ssących. Gaz wtryskiwany jest w postaci ciekłej, a nie lotnej i tłoczony jest ze zbiornika pompą, która zapewnia ciśnienie rzędu 10-12 bar. W poprzednich generacjach LPG, gaz przemieszcza się ze zbiornika do reduktora pod ciśnieniem własnym, panującym w zbiorniku - to może powodować, że w zimie przy niskich temperaturach, ciśnienie bywa za małe. Kolejna różnica w stosunku do poprzednich generacji to brak parownika, bo nie ma potrzeby zamiany cieczy w stan lotny. Tłoczona pompą mieszanka LPG w stanie ciekłym płynie przewodami do regulatora ciśnienia, skąd trafia do wtryskiwaczy w kolektorze dolotowym. Wtryskiwacze wykorzystują do działania sygnały pochodzące z wtryskiwaczy benzynowych, co zapewnia pracę w takich samych sekwencjach.

Orientacyjne ceny montażu instalacji gazowej LPG

Instalacja

Cena (zł)

do silnika gaźnikowego

od 1200

do silnika z wtryskiem 1-punktowym

od 1400

do silnika z wtryskiem wielopunktowym

od 1600

sekwencyjna

od 2300-3000 (silnik 4-cylindrowy)


  • Currently 0 out of 5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ocena: 0/5

Dziękujemy za Twóją ocenę!

Oceniałeś już tę stronę!

Twoja ocena została zmieniona. Dziękujemy!

Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska