Jesteś w: Af Portal / Aktualności / Porady / Niemiecka taksówka



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

Ankieta tygodnia
Czy powinno się zabronić wjazdu starszych wysokoprężnych aut do miast?
Tak, bo to one najbardziej zanieczyszczają środowisko.
Nie, nie idźmy śladem Niemiec.
Tylko wtedy, gdy nie spełniają żadnych norm emisji spalin.
2012-01-14

Niemiecka taksówka

Niemiecka taksówka

Był taki czas, gdy produkowane dobra miały służyć klientom przez długie lata. Niestety okazało się, że producenci na tym tracą. Jednym z przykładów świetnej i wytrzymałej konstrukcji jest auto z gwiazdą na masce - Mercedes-Benz W124.

Samochody marki Mercedes-Benz, które produkowane były w latach 1968-1976 - model W114/W115 i późniejsze - W123 zwany potocznie "beczką" (lata produkcji 1976-1986) oraz W124 (produkowany w latach 1984-1997), miały świetną renomę. Uchodziły za symbol doskonałej niemieckiej technologii, niezawodności i wytrzymałości. Nadal jeszcze, w środowiskach wielbicieli tej marki, usłyszeć można opowieści o samochodach, które bezawaryjnie przejechały milion i więcej kilometrów. W rzeczywistości nie są to jedynie legendy, lecz udokumentowane przez właścicieli przebiegi, eksploatowanych od momentu zakupu aż do chwili "zgonu" aut.
Model W124, którego wiele jeżdżących egzemplarzy można spotkać na ulicach do dziś, również należy do grupy „niezniszczalnych”. Jego sylwetkę prezentujemy w niniejszym artykule.
Lata produkcji, klasa, silniki
Mercedes-Benz W124 produkowany był przez fabrykę w Stuttgarcie w latach 1984-1997. Ze względu na rozmiary (ponad 4,7 m długości) i wysoki standard wyposażenia zaliczony został do klasy E - średniej wyższej. Z powodu komfortu jazdy i gabarytów auto to miało wiele zastosowań - od sportowego coupe poprzez cabrio, sedan i kombi do karetek pogotowia. Doskonale nadawało się także na taksówkę oraz jako samochód rodzinny (520-litrowy bagażnik w sedanie).
W124 produkowany był w wielu wersjach silnikowych, od oszczędnych diesli do sześciolitrowych jednostek benzynowych V8. Wszystkie wersje silnikowe dostępne są do dziś, choć klienci chętnie zwracają się ku modelom z silnikami wysokoprężnymi. Są również tacy, którzy do silników benzynowych montują układy zasilania alternatywnego LPG. Zdania, w przypadku posiadaczy benzyniaków, są podzielone. Powszechnie uważa się, że silniki Mercedesa są nieodpowiednie do zasilania gazem LPG. Jest tak dlatego, ponieważ temperatura spalania gazu jest wyższa niż spalania benzyny. Narażone na zbyt wysoką temperaturę gniazda zaworów po prostu wypalają się.
Jest także inny punkt widzenia. Zastosowanie nowoczesnej instalacji gazowej, której praca sterowana jest komputerem nie wpływa na nadmierne zużywanie się silnika Mercedesa. Chodzi tu o dostarczanie do cylindrów wystarczająco bogatej mieszanki, której temperatura spalania nie będzie aż tak wysoka.
Warto przed zakupem, upewnić się czy zainstalowana w oferowanym nam samochodzie instalacja gazowa jest odpowiednia i czy tej klasy instalacja była montowana od początku jego alternatywnego zasilania. Wiedza na ten temat może wydatnie przyczynić się do obniżenia kosztów dalszej eksploatacji "naszego" silnika.

Zakupy i usterki
Na ulicach i w ofertach sprzedawców królują samochody dwudziestoletnie i młodsze. Roczniki 1990-93 są powszechne w sprzedaży i nie są drogie. Ich ceny wahają się w granicach od 3 do 5 tys. zł. Co ciekawe, mogą być to auta utrzymane w bardzo dobrym stanie. Nowsze egzemplarze, z lat 1996-97 nie tak łatwo już "upolować", a ich cena może sięgać nawet 20 tys. zł. Właściciele pozbywają się raczej modeli starszych. Tych, z ostatniego okresu produkcji jest stosunkowo mało na rynku wtórnym i jak widać są sporo droższe.
Stan techniczny sprzedawanych samochodów, które posiadały niejednego właściciela jest bardzo zróżnicowany. W ofertach sprzedawców znajdziemy zarówno auta świetnie utrzymane, jak też egzemplarze powypadkowe. Do rzadkości należy korozja. Punktem najbardziej narażonym na rdzę jest miejsce zainstalowania anteny radiowej na tylnym błotniku. Pozostałe elementy w samochodach bezwypadkowych nie powinny korodować - blacha jest ocynkowana, a jej trawienie w fabryce Mercedesa odbywało się w sposób profesjonalny. Było tak aż do roku 1997, gdy wraz z odejściem modelu W124 (produkcję sedana zakończono w 1995 roku, cabrio produkowano do 1997) zmieniono procedurę trawienia blachy. Z tego powodu modele W210 - bezpośredni następca W124, a także popularne W202 i młodszy brat W203 z rodziny klasy C - nie mogą już poszczycić się niekorodującym nadwoziem.
Nabywca nie będzie raczej musiał martwić się o zawieszenie. Dla komfortu i doskonałego tłumienia zastosowano wielowahaczowe rozwiązanie z mniejszego modelu W201. Osadzony na nim W124 jest dzięki temu wygodnym, "płynącym" krążownikiem, który z nierównościami naszych dróg radzi sobie wprost idealnie. Do najczęstszych usterek należy zużycie sworzni i tulei metalowo-gumowych. Dobrze utrzymane zawieszenie zadowoli każdego kierowcę. Prowadzenie rozmowy podczas jazdy ze znaczną prędkością nie jest niczym trudnym. Silnika nie trzeba przekrzykiwać, a pracujące z dużą kulturą zawieszenie nie przenosi drgań na pasażerów.
Układ hamulcowy jest dobrze zestrojony. Przednie i tylne hamulce są tarczowe, a hamulec postojowy oparty o jest o szczękowy zacisk realizowany w bębnie, stanowiącym nieoddzielną część tarczy.
W samochodzie montowana była klasyczna przekładnia kierownicy. Jest to rozwiązanie, które w Mercedesach W124 pokazało swoją wytrzymałość. Problemy z przekładnią, jeżeli w ogóle występują, należą do przypadków sporadycznych. Ewentualne mankamenty to nieznaczne wycieki z mechanizmu wspomagania układu kierowniczego, który montowany był seryjnie we wszystkich wersjach modelu.

Jeśli chodzi o dobór odpowiedniej wersji silnikowej - w bardzo bogatej palecie dostępnych jednostek napędowych każdy znajdzie coś dla siebie. Oszczędne, aczkolwiek niezbyt zrywne i mocne diesle o pojemności 2 litrów (75 KM) rozpoczynają stawkę. Warto zwrócić uwagę na trzylitrowe modele wysokoprężne (113 KM). Dostępne są one także z turbodoładowaniem (147 KM). Popularne "trzysety" to rzędowe, sześciocylindrowe i bardzo wytrzymałe silniki. Prawidłowo eksploatowane z łatwością mogą pokonać dystans miliona kilometrów, tak więc zakup samochodu z udokumentowanym przebiegiem 300, a nawet 400 tys. km nie powinien odstraszać.
Wytrzymałość jednostek benzynowych jest podobna pod warunkiem, że nie posiadają instalacji LPG.
Niewyżyłowane, niskoobrotowe silniki o prostych konstrukcjach i zmiennych fazach rozrządu są bardzo wytrzymałe i długodystansowe. Jednakże zużycie paliwa, dla modelu 230E (132 KM) utrzymuje się na poziomie kilkunastu litrów na 100 km w cyklu miejskim. Samochody z nieco większymi silnikami 260E (160 KM) i 300E (180 KM oraz w wersji z 24 zaworami 220 KM) spalają niewiele więcej paliwa. Są przy tym mniej obciążone, a przyjemność z jazdy i jej dynamika ulegają znacznej poprawie. Tu mała uwaga - trzylitrowe, dwunastozaworowe jednostki są mniej awaryjne i cieszą się większym powodzeniem od swych bardziej zaawansowanych 24-zaworowych bliźniaków.
Zasadnicze usterki to głośna praca zaworów w silnikach benzynowych - w szczególności podczas zasilania gazem LPG - i wycieki z miski olejowej.
Model W124 posiada manualne i automatyczne skrzynie biegów. Są to wytrzymałe mechanizmy, niestwarzające problemów w codziennej eksploatacji. Prawidłowo eksploatowane skrzynie automatyczne, nawet przy ogromnych przebiegach (rzędu 800 tys. km) sprawują się świetnie, a redukcja biegów odbywa się płynnie.
Do najczęstszych usterek zaliczyć należy sztywniejące z czasem przewody wysokiego napięcia, które mogą ograniczyć, a w skrajnych przypadkach uniemożliwić przepływ prądu. Auto dotknięte tego typu awarią może nie dać się uruchomić. Na szczęście, uczciwy mechanik samochodowy szybko i sprawnie wymieni uszkodzony przewód na nowy, a sama naprawa nie będzie droga.
Inne wersje W124
Na uwagę zasługują nie tylko sedany. W124 to także bardzo udane kombi (model T), posiadające 530-litrową przestrzeń ładunkową, która po rozłożeniu tylnych siedzeń zwiększa się do rozmiaru przenośnej sypialni.
Warto także przyjrzeć się dwudrzwiowym coupe wyposażonym wyłącznie w silniki benzynowe. Samochody te są nieco krótsze od wersji sedan (o 10 cm). Sportowa, ładna linia podkreślona jest brakiem ramek szyb drzwiowych. Pasy bezpieczeństwa otrzymały podajniki ułatwiające osobom na przednich siedzeniach ich zapinanie. Samochodem mogą komfortowo podróżować 4 osoby, dla których jest wystarczająco dużo miejsca na tylnej kanapie.

Mercedes W124, niezależnie od tego, którą wersję silnikową i nadwozia wybierzemy to samochód, który mimo wieku i sylwetki niezgodnej z dzisiejszymi trendami projektowymi nadal świetnie się prezentuje. Jest także wytrzymały i przestronny, mocny oraz bezpieczny. To świetna propozycja dla tych, którzy cenią sobie prostotę zastosowanych rozwiązań i stawiają ją ponad niezliczoną ilość elektronicznych gadżetów wypełniających wnętrza dzisiejszych samochodów.
Ze względu na nieskorodowaną blachę i wysokiej jakości lakiery Mercedesy W124 do dziś pięknie się prezentują przywołując na myśl złotą erę motoryzacji, w której producentom zależało na tym, aby klient otrzymywał niezawodny towar z "najwyższej półki".


Łukasz Borkowski

 Ceny W124 w wersji sedan

 Rok produkcji

Cena w zł

Uwagi

 1991

3 900

2500 cm3 diesel, ABS, hak, alufelgi, centralny zamek, autoalarm, radio / CD, wspomaganie kierownicy

1993

4 900

2500 cm3 diesel, ABS, el. lusterka, alufelgi, szyberdach, centralny zamek, autoalarm, radio / CD, wspomaganie kierownicy, immobiliser, welurowa tapicerka, bezwypadkowy, garażowany

1989

6 000

3000 cm3 diesel, ABS, hak, szyberdach, wspomaganie kierownicy, automat, alufelgi, świetny stan techniczny

1992

10 600

2500 cm3 diesel, bezwypadkowy, ABS, hak, el. lusterka, alufelgi, system nawigacji, szyberdach, centralny zamek, radio / CD, wspomaganie kierownicy, immobiliser, welurowa tapicerka, światła przeciwmgłowe

1994

17 700

 3000 cm3 turbodiesel, automat, ABS, el. szyby, el. lusterka, klimatyzacja, szyberdach, centralny zamek, autoalarm, poduszka powietrzna, radio / CD, wspomaganie kierownicy, immobiliser, welurowa tapicerka

  Ceny W124 w wersji coupe

 Rok produkcji

Cena w zł

Uwagi

1988

6 499

2300 cm3 benzyna, automat, ABS, el. szyby, el. lusterka, alufelgi, szyberdach, centralny zamek, poduszka powietrzna, wspomaganie kierownicy, welurowa tapicerka, pierwszy właściciel, garażowany

1992

 8 999

2300 cm3 benzyna + LPG, automat, ABS, el. szyby, el. lusterka, alufelgi, szyberdach, centralny zamek, radio / CD, wspomaganie kierownicy, instalacja gazowa, welurowa tapicerka, światła przeciwmgłowe, bezwypadkowy, garażowany

1991

16 400

3000 cm3 benzyna, automat, ABS, el. szyby, klimatyzacja, skórzana tapicerka, alufelgi, szyberdach, centralny zamek, autoalarm, poduszka powietrzna, wspomaganie kierownicy, immobiliser, ESP, pierwszy właściciel, bezwypadkowy, garażowany

1994

 20 800

3200 cm3 benzyna + LPG, automat, ABS, el. szyby, el. lusterka, klimatyzacja, skórzana tapicerka, alufelgi, szyberdach, ASR, centralny zamek, autoalarm, poduszka powietrzna, radio / CD, wspomaganie kierownicy, immobiliser, blokada skrzyni biegów, ksenony, tempomat, podgrzewane fotele, ESP, światła przeciwmgłowe, blokada dyferencjału, podgrzewana przednia szyba

(Źródło: otomoto.pl)

 

Przykładowe ceny części zamiennych do Mercedesa 200D (W124)

 Rodzaj części

Producent 

Cena w zł

Zestaw sprzęgła

VALEO

533,40

Klocki hamulcowe przód

 Ate

124,95

Klocki hamulcowe tył

 Ate

64,05

Tarcza hamulcowa przód

Brembo

97,00

Tarcza hamulcowa tył

Brembo

67,00

Świeca żarowa

Bosch

34,65

Drążek kierowniczy

NK

75,60

Łańcuch rozrządu

SWAG

 436,80

Alternator

VALEO

 988,05

 (Źródło: af.pl/topmenu/sklepy-on-line/moto.html)

  • Currently 0 out of 5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ocena: 0/5

Dziękujemy za Twóją ocenę!

Oceniałeś już tę stronę!

Twoja ocena została zmieniona. Dziękujemy!

Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska