Jesteś w: Af Portal / Aktualności / Porady / Zimowy płyn do spryskiwaczy



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

Ankieta tygodnia
Czy powinno się zabronić wjazdu starszych wysokoprężnych aut do miast?
Tak, bo to one najbardziej zanieczyszczają środowisko.
Nie, nie idźmy śladem Niemiec.
Tylko wtedy, gdy nie spełniają żadnych norm emisji spalin.
2012-01-13

Zimowy płyn do spryskiwaczy

Zimowy płyn do spryskiwaczy

Oferta zimowych płynów do spryskiwaczy dostępnych na rynku jest przebogata. Każdy z nas, kierowców, przynajmniej raz w sezonie, dokonuje zakupu takiego płynu. Czy wiemy jednak co nalewamy do zbiorników spryskiwaczy?

Składem chemicznym oferowane na rynku płyny do spryskiwaczy różnią się ogromnie. Czy stosując je możemy być pewni, że są bezpieczne? Jaki wpływ mają ich składniki na nasze auto, a jaki na nas? Warto znać odpowiedzi na te pytania.
Jakie jest oddziaływanie płynu i dlaczego?
Opary używanych przez nas płynów do spryskiwaczy wpadają otworami wentylacyjnymi do wnętrza samochodu. Filtry kabinowe mają za zadanie chronić nas przed różnego rodzaju pyłami, kurzem i drobinami, które unoszone są przez jadące drogą pojazdy. Niestety, nie chronią nas przed oparami i zapachami. Im bardziej są lotne, jak pary alkoholi, tym łatwiej jest się im rozprzestrzeniać.

  1. gumę wycieraczek i uszczelek,
  2. lakier samochodu,
  3. reflektory z poliwęglanu,
  4. części metalowe,
  5. układ spryskiwacz,
  6. na kierowcę i pasażerów.

- Bezpieczniejsze zimowe płyny do spryskiwaczy to te, które nie zawierają szkodliwego dla zdrowia metanolu, który jest silnie trującym związkiem organicznym - mówi Mirosław Poleć z firmy Mateus, dystrybuującej płyny do spryskiwaczy.
Bezwonny i bezbarwny metanol jest szczególnie niebezpieczny, gdyż bardzo trudno wykryć jego obecność. Prawo dopuszcza dodawanie do płynów spryskujących szyby samochodowe alkoholu metylowego, co jeszcze kilka lat temu było zabronione. Według eksperta firmy Mateus, w tym sezonie metanol dodawany jest bardzo często.
Skąd zatem wśród większości producentów płynów takie zainteresowanie metanolem?
Jest tańszy od etanolu, więc cena detaliczna płynu, który go zawiera jest niższa. Kilogram etanolu kosztuje około 4 zł, gdy metanolu niespełna 2 złote. W ten sposób pięciolitrowa bańka płynu do spryskiwaczy, którego 20 proc. zawartości stanowi metanol, jest tańsza o 3 złote. Metanol jest prawie bezzapachowy, można więc zaoszczędzić na kosztach kompozycji zapachowej. Paradoksalnie płyny z dużym udziałem metanolu często mają przyjemniejszy zapach.

Co zawierają zatem płyny do spryskiwaczy?

  1. Alkohol etylowy (etanol), rzadziej alkohol izopropylowy (izopropanol, IPA), ostatnio także alkohol metylowy (metanol). Bardzo często alkohole te występują w mieszaninie. W płynie zimowym zabezpieczają one przez zamarzaniem i wspomagają zmywanie brudu. Ich udział wynosi dla płynów zimowych ok. 30-35 procent. Dobre płyny letnie również zawierają alkohol, ale tylko ok. 5 proc. Taka niewielka ilość powoduje obniżenie napięcia powierzchniowego, rozpuszczanie niektórych składników brudu, lepsze zmywanie. Zabezpiecza również podczas przymrozków do ok. - 5°C.
  2. Glikol etylenowy, propylenowy, gliceryna - najczęściej do 5 proc. Smarują i konserwują gumę wycieraczek, dają lepszy poślizg i brak "piszczenia". Nadmierna ilość powoduje rozmazywanie się płynu na szybie i refleksy świetlne. Glikole odparowują wolniej niż alkohole, więc ograniczają zamarzanie płynu na szybie w przypadku mrozu bliskiego temperaturze krystalizacji płynu.
  3. Wodę demineralizowaną/destylowanaą pozbawioną twardych składników tzw. kamienia. Wbrew pozorom to bardzo ważny składnik, istotny dla czystości i drożności układu spryskiwacza i stabilności płynu.
  4. Odpowiednią kompozycję środków powierzchniowoczynnych, nakierowaną na różne rodzaje zabrudzeń (ropopochodne, tłuste, szczątki owadów itp.).
  5. Środek przeciwdziałający spienianiu - ogranicza nadmierne pienienie. Piana na szybie oznacza, że płyn jest napowietrzony, nie zwilża dobrze powierzchni szyby. Powoduje zwiększone tarcie wycieraczki o szybę, co może doprowadzić do uszkodzeń gumy i zadrapań na szkle.
  6. Barwnik - stabilny na światło i nieplamiący trwale lakieru samochodowego.
  7. Kompozycję zapachową - przyjemną i stabilną w czasie. Jest ważna szczególnie w płynach zimowych, aby "zakryć" zapach alkoholi.
  8. Biocyd zabezpieczający przed grzybami i drożdżami w roztworach wodnych. Zapobiega "życiu biologicznemu płynu", czego skutkiem jest mętnienie płynu, osady, przykry zapach.
  9. Środek regulujący pH, lekko kwaśne pH wzmaga korozję części metalowych.
  10. Nanozwiązki, polimery, itp. - dodatkowe właściwości w rodzaju "niewidzialna wycieraczka".

Jaki preparat wybrać?
W trosce o nasze zdrowie i naszych bliskich, kupując nową butelkę płynu do spryskiwaczy nie sugerujmy się wyłącznie jego ceną. Warto poświęcić zakupowi nieco czasu i z uwagą przeczytać ulotkę. Niestety, nie na wszystkich opakowaniach znajdziemy rzetelne i wyczerpujące informacje. Lepiej jest zatem sięgnąć po produkt, którego skład chemiczny będziemy mogli poznać, odczytując go z załączonej etykiety.
Pamiętajmy, że pozornie tak błaha rzecz, jak płyn do spryskiwaczy, może mieć wpływ na nasze samopoczucie i koncentrację podczas jazdy. Uważajmy także na to, by przechowywany pojemnik z płynem był poza zasięgiem dzieci.

Skala zagrożenia związana jest z zawartością metanol

  1. 0% lub do 3% - produkt nie stwarza zagrożenia,
  2. 3% - 10% - produkt szkodliwy,
  3. 10% - 20% i powyżej - produkt toksyczny.

Pełen zakres zapisów o zagrożeniach i bezpieczeństwie ustala producent, gdyż tylko on zna skład płynu i jego konsekwencje. W tabelach podajemy przykładowe, najczęściej występujące ostrzeżenia i piktogramy.

Ważne certyfikaty
Powinniśmy wybierać płyny z certyfikatem PZH, a także PCBC uprawniającym do oznaczania płynu stosownym znakiem bezpieczeństwa.
Certyfikat Zgodności ITS oraz znak bezpieczeństwa B - badanie i certyfikację przeprowadza Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie (ITS).
Płyn posiadający takie oznaczenia został na pewno sprawdzony i zbadany przez specjalistów, którzy w trosce o bezpieczeństwo konsumentów narzucają surowe normy producentom w zakresie jakości produktu.
Kryteria doboru
Zimowe płyny do spryskiwaczy przeznaczone są do usuwania zanieczyszczeń drogowych, brudu, kurzu oraz soli. Nie są przeznaczone do usuwania lodu z szyb naszego auta (do tego służy odmrażacz do szyb samochodowych). Nie zaleca się także mieszania różnych płynów do spryskiwaczy.

  • temperaturą jego krystalizacji, minimum -20°C, czyli odpornością na zamarzanie,
  • właściwościami myjącymi (o czym niestety przekonamy się dopiero podczas użytkowania płynu),
  • dobrymi właściwościami smarowania gumowych piór wycieraczek,
  • neutralnością dla gumy oraz powłoki lakierniczej.

Jeśli płyny do spryskiwaczy nie spełniają norm jakościowych ani minimalnych kryteriów mogą odbarwić lakier samochodu, zniszczyć elementy plastikowe nadwozia, a także rozpuścić wykonane z tworzywa elementy spryskiwacza. Jeśli płyn jest na tyle słaby, że w czasie minusowych temperatur zamarza, to może on rozerwać zbiornik i uszkodzić pompkę płynu. Przy ujemnych temperaturach nie jest wskazane stosowanie letnich płynów do spryskiwaczy, ponieważ zamarzną one na szybie lub w zbiorniku.
(Źródło: BP Europa SE)


  • Currently 3 out of 5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rating: 3/5

Dziękujemy za Twóją ocenę!

Oceniałeś już tę stronę!

Twoja ocena została zmieniona. Dziękujemy!

Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska