Jesteś w: Af Portal / Aktualności / Porady / Złomowanie pojazdów



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

Ankieta tygodnia
Czy powinno się zabronić wjazdu starszych wysokoprężnych aut do miast?
Tak, bo to one najbardziej zanieczyszczają środowisko.
Nie, nie idźmy śladem Niemiec.
Tylko wtedy, gdy nie spełniają żadnych norm emisji spalin.
2011-12-04

Złomowanie pojazdów

Złomowanie pojazdów

Prędzej, czy później, każdy samochód będzie musiał zawitać na szrot. Możliwe, że to właśnie my go tam odprowadzimy.

Jedynym rozwiązaniem, w sytuacji gdy rzeczywiście nie mamy już czego naprawiać, jest oddanie samochodu na złom. Przepisy - ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 11 lutego 2005 r. Nr 25 poz. 202 z późniejszymi zmianami) - szczegółowo określają zasady postępowania z samochodami przeznaczonymi do kasacji.

Otóż nasze "zużyte" auto winno zostać odprowadzone do stacji demontażu pojazdów lub do punktu zbierania pojazdów. Ich lista dostępna jest na internetowej stronie Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów (www.fors.pl) oraz w odpowiednim terytorialnie wydziale komunikacji.

Punkty zajmujące się demontażem, popularne szroty, mają obowiązek przyjąć każdy wycofany z eksploatacji pojazd posiadający VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy. Mówi o tym Art. 23 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy.

Do naszych obowiązków należy okazanie:

  • dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość,
  • dowodu rejestracyjnego pojazdu oraz karty pojazdu (jeżeli pojazd ją posiada) lub innego dokumentu potwierdzającego dane z dowodu rejestracyjnego.

Firma zajmująca się złomowaniem pojazdu powinna:

1. unieważnić następujące dokumenty:

  • dowód rejestracyjny
  • kartę pojazdu
  • tablice rejestracyjne

2. wystawić następujące zaświadczenia:

  • potwierdzające unieważnienie dowodu rejestracyjnego
  • potwierdzające unieważnienie karty pojazdu
  • potwierdzające unieważnienie tablic rejestracyjnych
  • potwierdzające demontaż pojazdu, wraz z oświadczeniem o unieważnieniu powyższych dokumentów.

Jeżeli oddawany przez nas samochód jest niekompletny (gdy brakuje w nim silnika, akumulatora lub szyb oraz kiedy jego masa jest niższa o ponad 10% od podanej w dowodzie rejestracyjnym), przyjmujący go od nas przedsiębiorca jest obowiązany wydać także zaświadczenie potwierdzające przyjęcie niekompletnego pojazdu. Dodatkowo, jest on również obowiązany przesłać zaświadczenie potwierdzające demontaż naszego pojazdu do organu, w którym był on zarejestrowany. Ma na to 7 dni.

Do nas należeć będzie zgłoszenie faktu złomowania auta w wydziale komunikacyjnym. Powinniśmy tego dokonać w ciągu 30 dni. Jednakże, w przypadku niezgłoszenia przez nas zaświadczenia o demontażu pojazdu, zgodnie z Art. 79 ust. 3 Prawa o Ruchu Drogowym, "organ rejestrujący, po upływie 30 dni od dnia otrzymania zaświadczenia od przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu, dokonuje wyrejestrowania pojazdu z urzędu".

Ile to kosztuje?

Zasadniczo, pozbywając się kłopotu w postaci zniszczonego pojazdu, możemy na nim także zarobić. Po pierwsze, firmy złomujące nie mogą pobierać opłat za dostarczone do nich wraki. Po drugie, okazuje się, że konkurencja na rynku warsztatów zajmujących się rozbiórką i recyklingiem jest tak duża, że chętnie zapłacą nam one za nasz rozbity samochód.

Auta kompletne wyceniane są od 200 do 350 złotych. Niektóre egzemplarze można sprzedać nawet trzykrotnie drożej. Niestety, za niekompletny samochód jednak tyle nie otrzymamy. Według przepisów (Art. 23 ust. 5 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji) przedsiębiorca ma prawo pobrać od nas do 10 złotych za każdy brakujący kilogram samochodu. W praktyce wszelkie kwoty są negocjowane tak, by obydwie strony były zadowolone z przeprowadzonej transakcji.

W sytuacji, gdy nie możemy samodzielnie przyprowadzić samochodu do firmy recyklingowej, zaoferuje nam ona płatny transport. Jego cena zależeć będzie od miejsca postoju uszkodzonego pojazdu względem szrotu.

A co w przypadku zakupu pojazdu uprzednio wyrejestrowanego, np. ze złomowiska?

Pamiętajmy, że jeżeli samochód został wyrejestrowany - o czym powinien poinformować nas właściciel złomowiska to nie ma możliwości jego ponownej rejestracji. Art 79 ust. 4 Prawa o Ruchu Drogowym reguluje także tę kwestię. "Pojazd wyrejestrowany nie podlega powtórnej rejestracji, z wyjątkiem pojazdu:

1. odzyskanego po kradzieży;

2. zabytkowego;

3. mającego co najmniej 25 lat, uznanego przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji;

4. ciągnika i przyczepy rolniczej;

5. wywiezionego z kraju lub zbytego za granicą […]."

Czy można to zrobić inaczej?

Odpowiedź jest jedna: nie można.

Istnieje możliwość przekazania zużytego pojazdu dilerowi w rozliczeniu, podczas zakupu nowego auta. Oznacz to oddanie samochodu na złom. Autosalon pośredniczy jedynie w przekazaniu go na szrot.

Przepisy mówią wyraźnie, że aby wyrejestrować nienadające się do użytku auto, należy posiadać dokument stwierdzający demontaż pojazdu. Otrzymamy go jedynie od właściciela uprawnionego przedsiębiorstwa zajmującego się recyklingiem samochodów.

Taka droga została wprowadzona w celu zminimalizowania możliwości nieekologicznego pozbywania się wraków samochodów lub ich części przez właścicieli.

Co stanie się z ubezpieczeniem naszego zużytego pojazdu?

Składka na obowiązkowe ubezpieczenie dla posiadaczy pojazdów (OC) zostanie nam zwrócona, proporcjonalnie do niewykorzystanego przez nas okresu ubezpieczenia. Podobnie będzie z ubezpieczeniem autocasco pod warunkiem, że takowe nasz niemłody samochód posiadał. Warunkiem otrzymania należnych nam zwrotów jest okazanie ubezpieczycielowi decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu i zaświadczenia o zezłomowaniu wraz z wypowiedzeniem dalszego ubezpieczenia.

Komentarz eksperta

Władysław Olszewski, AF Odszkodowania: Jeżeli w wyniku kolizji z odpowiedzialności cywilnej sprawcy (OC) nasz samochód ulegnie całkowitemu zniszczeniu, to podlega on złomowaniu. Koszty związane z transportem do stacji złomowania, samo złomowanie i koszty wyrejestrowania oraz zarejestrowania nowego pojazdu w miejsce złomowanego, podlegają refundacji ze strony ubezpieczyciela sprawcy kolizji. Jednocześnie poszkodowany powinien zwrócić się do swojego ubezpieczyciela odpowiedzialności cywilnej (OC), o zwrot niewykorzystanej składki na pojazd, który podlegał złomowaniu.

W przypadku, gdy dochodzi do szkody całkowitej w ramach odpowiedzialności z autocasco, a nasz pojazd nie nadaje się do naprawy i podlega złomowaniu, nasz ubezpieczyciel zgodnie z zawartym ubezpieczeniem AC pokryje wyłącznie koszty wartości rynkowej samochodu na dzień szkody. Nie otrzymamy świadczenia za holowanie i złomowanie pojazdu. Nie zostaną także pokryte koszty wyrejestrowania złomowanego samochodu. W tym przypadku również powinniśmy zwrócić się do naszego ubezpieczyciela AC i OC o zwrot niewykorzystanej składki w ramach zawartej umowy obowiązkowej i dobrowolnej ubezpieczenia pojazdu.


  • Currently 5 out of 5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rating: 5/5

Dziękujemy za Twóją ocenę!

Oceniałeś już tę stronę!

Twoja ocena została zmieniona. Dziękujemy!

Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska