Na tegorocznym Detroit Auto Show zadebiutuje nowe Audi SQ5 wyposażone w silnik benzynowy o mocy 260 kW (354 KM), z momentem obrotowym 470 Nm.
Nowy, topowy model serii Q, stworzony specjalnie na potrzeby klientów w USA, Kanadzie i Chinach, napędzany jest turboładowanym silnikiem 3.0 TFSI. Wyposażone w taką jednostkę Audi SQ5 osiąga prędkość 100 km w czasie 5,3 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.
W nowym modelu SQ5, trzylitrowy, wysokoobrotowy silnik V6 z mechanicznym doładowaniem, czerpie moc z 2995 cm3 pojemności skokowej. Zamontowana w nim sprężarka, napędzana przez wał korbowy za pomocą paska wielorowkowego, umieszczona jest w rozwidleniu rzędów cylindrów. W jej wnętrzu, z prędkością ponad 20 tys. obr./min rotują dwa tłoki obrotowe.
Sprężarkę umiejscowiono za przepustnicą. Jej napęd wymaga niewielkiej ilości energii pobieranej z mocy silnika, ponieważ zasysane powietrze przy obciążeniach poniżej momentu doładowania i podczas hamowania silnikiem posiada mniejszą gęstość. Drogi przepływu powietrza za sprężarką są krótkie, dlatego moment obrotowy wytwarzany jest szybko i dynamicznie. Odgłosy pracy sprężarki efektywnie wyciszono. Jednostka napędowa zawdzięcza swą równą pracę wałkowi wyrównoważającemu, zamontowanemu w wykonanej z lekkiego odlewu skrzyni korbowej silnika. Przestawiane krzywki wlotu na wałkach rozrządu i klapy w kanałach dolotowych zapewniają właściwe napełnianie komór spalania.
Silnik 3.0 TFSI w zakresie od 6 tys. do 6,5 tys. obr./min generuje moc 260 kW (354 KM), a moment obrotowy 470 Nm osiąga w zakresie od 4 tys. do 4,5 tys. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w czasie zaledwie 5,3 s, co jest doskonałym wynikiem. Najwyższa prędkość, seryjnie, elektronicznie ograniczona przez producenta, wynosi 250 km/h. Według testów zużycia paliwa NEDC, Audi SQ5 potrzebuje średnio 8,5 l paliwa na 100 km. Według tych samych testów NEDC, odpowiada to emisji 199 g dwutlenku węgla na kilometr.
Ośmiobiegowa skrzynia tiptronic i stały napęd na cztery koła quattro z selektywnym rozkładem napędu między kołami sprawiają, że moc Audi SQ5 jest w pełni wykorzystywana podczas jazdy. Szybko i delikatnie pracująca automatyczna przekładnia potrafi działać w jednym z dwóch trybów. Kierowca może obsługiwać ją także ręcznie, za pomocą manetek montowanych seryjnie przy kierownicy.
Dzięki sportowemu podwoziu, karoserię Audi SQ5 zawieszono o 30 mm niżej niż w standardowym Q5. Zestrojenie sprężyn i amortyzatorów jest twardsze, jak przystało na sportowy samochód. Na 20-calowych kołach zamontowano opony w rozmiarze 255/45. Opcjonalnie dostępne są koła o średnicy 21 cali. Na zaciskach hamulców kół przednich umieszczono emblemat serii SQ5. Na życzenie, Audi montuje dynamiczny układ kierowniczy z płynną regulacją stopnia przełożenia biegów. Regulacja zintegrowana jest z opcjonalnym systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, za pomocą którego kierowca może na kilka sposobów sterować sposobem działania różnych układów.
W stylistyce Audi SQ5 uwagę przykuwa zwłaszcza platynowo srebrne pojedyncze obramowanie osłony chłodnicy Singleframe z poziomymi podwójnymi prętami stylizowanymi na aluminium, wyraziste zderzaki i spojler dachowy. Przednie błotniki zdobią emblematy V6-T. Pakiet "wysoki połysk" ozdabia nie tylko krawędzie okien, ale również lusterka boczne utrzymane w optyce aluminium. Wśród dostępnych kolorów znajdują się ekskluzywne lakiery z efektem kryształowym czarny Panther i niebieski Estoril.
Wnętrze w całości utrzymane jest w czerni. Na życzenie, podsufitka dostępna może być w kolorze srebrnym. Seryjnie montowane sportowe fotele posiadają elektryczną regulację. Siedziska i oparcia pokryte są obiciem z kombinacji skóry Perlnappa i tkaniny Alcantara. Opcjonalnie dostępne są też obicia skórzane w czterech kolorach do wyboru. Detale wnętrza zdobią elementy ze szczotkowanego aluminium, na życzenie zastępowane przez obramowania z włókna węglowego Carbon Atlas, obramowania utrzymane w optyce lakieru fortepianowego lub wykonane z nowej kombinacji aluminium/czarne drewno dębowe Beaufort.
Audi SQ5 pojawi się w amerykańskich salonach sprzedaży w trzecim kwartale 2013 roku. Model posiada bogate wyposażenie seryjne. Poza wymienionymi elementami, również reflektory ksenonowe Xenon plus z diodowymi światłami do jazdy dziennej, wykonaną ze stali osłonę krawędzi ładunkowej oraz system informacji kierowcy z kolorowym wyświetlaczem. Pojemność bagażnika może wynosić nawet 1560 litrów.
Na życzenie, Audi wyposaża dynamicznego SUV-a w innowacyjne systemy wsparcia i systemy infotainment. System nawigacji MMI Navigation plus i pokładowy telefon online z Bluetooth umożliwiają korzystanie w pojeździe z usług internetowych Audi connect.
Audi SQ5 stworzono specjalnie z myślą o klientach w USA, Kanadzie, Rosji, Chinach, Japonii, Singapurze, Korei Południowej, RPA, Meksyku, Brazylii, Argentynie, Chile i Ukrainie. W Niemczech i wielu innych krajach europejskich, dostępny będzie inny sportowy, topowy model serii Q - Audi SQ5 TDI.