Jesteś w: Af Portal / Aktualności / Premiery rynkowe / Focus RS z napędem na 4 koła



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

Ankieta tygodnia
Czy powinno się zabronić wjazdu starszych wysokoprężnych aut do miast?
Tak, bo to one najbardziej zanieczyszczają środowisko.
Nie, nie idźmy śladem Niemiec.
Tylko wtedy, gdy nie spełniają żadnych norm emisji spalin.
2015-02-27

Focus RS z napędem na 4 koła

Focus RS z napędem na 4 koła

Ford zaprezentował dziś Focusa RS samochód sportowy o wysokich osiągach przeznaczony do użytku na publicznych drogach, wyposażony w innowacyjny napęd na wszystkie koła oraz układ TVC poprawiający stabilność na zakrętach.

Nowy Ford Focus RS, pod maską którego pracuje silnik 2,3 litra EcoBoost o mocy przeszło 320 KM, to najnowszy model zaprezentowany w ramach ofensywy Forda zakładającej wprowadzenie na światowy rynek ponad 12 samochodów o wysokich osiągach do 2020 roku.

Opracowany w Europie i Stanach Zjednoczonych przez niewielki zespół inżynierów z Ford Performance, nowy model reprezentuje trzecią generację Forda Focusa RS, idąc w ślady aut wprowadzonych na rynek w latach 2002 i 2009. Najnowszy Ford Focus RS będzie trzydziestym z kolei modelem oznaczonym legendarnym znaczkiem RS, bazującym na dziedzictwie takich legend, jak 16-zaworowy Ford Escort RS1600 z 1970 roku, turbodoładowany Ford Sierra RS Cosworth z 1985 roku wyróżniający się radykalną aerodynamiką oraz Ford Escort RS Cosworth z 1992 wyposażony w napęd na cztery koła.

Ford Focus RS odznacza się dynamiczną stylizacją nadwozia, przyczyniającą się do polepszenia właściwości aerodynamicznych i wydajności chłodzenia, a także technologiami, które debiutują w modelu ze znaczkiem RS.

Nowy Ford Focus RS jest pierwszym modelem serii RS, który będzie sprzedawany na rynkach całego świata. Produkcja tego modelu z przeznaczeniem na globalny rynek rozpocznie się pod koniec tego roku w należącej do Forda Fabryce w Saarlouis w Niemczech.

Nowy Focus RS wykorzystuje nowy, innowacyjny system napędu na cztery koła Ford Performance All-Wheel-Drive z dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego (Dynamic Torque Vectoring), by zapewnić kierowcy niespotykany poziom prowadzenia i przyjemności z jazdy, łącząc wyjątkową trakcję i przyczepność z niezrównaną zwinnością i szybkością w zakrętach.

System Ford Performance AWD opiera się na dwóch elektronicznie sterowanych zestawach sprzęgłowych po obu stronach tylnego mechanizmu różnicowego. Zarządzają one nie tylko rozdziałem napędu między przednią a tylną osią, ale i dystrybucją momentu obrotowego pomiędzy prawe i lewe koło na tylnej osi. Dzięki temu umożliwiają „wektorowanie momentu obrotowego”, co ma ogromny wpływ na zachowanie się auta w zakrętach i stabilność w łuku.

Wśród innych cech układu jezdnego wymienić należy sportowe zawieszenie, którego charakterystyka sprężyn, łożyska i stabilizatory są sztywniejsze niż ich odpowiedniki w Fordzie Focusie ST, oraz amortyzatory o przełączanych trybach pracy i twardości, pozwalające na przestrojenie samochodu do jazdy torowej. Starannie skalibrowany układ kierowniczy o elektrycznym wspomaganiu, współpracujący ze sztywniejszą konstrukcją przednich kolumn resorujących i zwrotnicami niewspółosiowymi, na krótszych wahaczach, zapewnia „czucie” przednich kół i responsywność układu na niespotykanym poziomie.

Inżynierowie Forda ściśle współpracowali z Michelinem, by stworzyć wyczynowe opony 235/35 R19, które dopasują się do dynamicznych możliwości Forda Focusa RS, standardowe opony Pilot Super Sport do codziennego użytku i - po raz pierwszy w modelu RS - opcjonalne opony Pilot Sport Cup 2 dla maksymalizacji dynamiki auta na torze wyścigowym.

Źródłem napędu nowego Forda Focusa RS jest silnik z technologią EcoBoost, która znajduje się obecnie w prawie każdym nowym modelu Forda. Dzięki dużej mocy i wysokiemu momentowi obrotowemu, specjalnie opracowana jednostka o pojemności 2,3 litra współpracująca z układem napędu na wszystkie koła oferuje doskonałe przyspieszenie.

Silnik rozwijający znacznie więcej, niż 320 KM dzieli podstawową strukturę z aluminiową, czterocylindrową jednostką 2,3 litra montowaną w nowym Fordzie Mustangu. Konstrukcja zastosowana w Fordzie Focusie RS została jednak poddana zakrojonym na szeroką skalę modyfikacjom.

Wyższa moc to zasługa zastosowania nowej turbosprężarki typu twin-scroll o niskiej bezwładności wyposażonej w większy kompresor, która zapewnia dużo lepszy przepływ powietrza. Z kolei znacznie większy intercooler dba o dostarczanie do silnika czynnika o większej gęstości. Wyższa wydajność to również zasługa wykorzystania mniej restrykcyjnego układu dolotowego oraz wyczynowego układu wydechowego o dużej średnicy z elektronicznym zaworem zintegrowanym z końcowym elementem, który optymalizuje przeciwciśnienie i charakterystykę dźwięku.

Priorytetem dla konstruktorów nowego Forda Focusa RS było opracowanie wydajnego układu chłodzenia. W tym celu specjaliści Forda wygospodarowali dodatkową przestrzeń w przedniej części nadwozia, aby zmieścić w niej większą chłodnicę - największą, jaka kiedykolwiek trafiła pod maskę Forda Focusa - która zapewnia wysoką wydajność podczas intensywnej eksploatacji auta na torze wyścigowym.

Dzięki odpowiedniej kalibracji, jednostka napędowa odznacza się doskonałą reakcją na ruchy przepustnicy w dolnym zakresie obrotów, wysoką elastycznością w średnim zakresie oraz dynamiczną pracą przy wysokich obrotach, osiągając maksymalnie 6 800 obr./min.

Sześciobiegowa przekładnia manualna została zoptymalizowana z uwzględnieniem wymagań kierowców preferujących dynamiczną jazdę - drążek jest krótszy, co pozwala na szybszą i bardziej precyzyjną zmianę biegów. Zmianom konstrukcyjnym poddano zarówno przekładnię, jak i sprzęgło, wykorzystując bardziej wytrzymałe komponenty z uwagi na wyższy moment obrotowy generowany przez silnik.

Dzięki zastosowaniu wydajnej konstrukcji z bezpośrednim wtryskiem paliwa, systemem zmiennych faz rozrządu z niezależnym sterowaniem położenia wałków oraz zaawansowanym układem turbodoładowania, silnik EcoBoost odznacza się również niskim zapotrzebowaniem na paliwo. W standardowym wyposażeniu nowego Forda Focusa RS znajdzie się system Auto-Start-Stop, w związku z czym model ten będzie też emitował mniej CO2, niż poprzednik.


  • Currently 0 out of 5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ocena: 0/5

Dziękujemy za Twóją ocenę!

Oceniałeś już tę stronę!

Twoja ocena została zmieniona. Dziękujemy!

Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska