Jesteś w: Af Portal / Aktualności / Premiery rynkowe / Hybryda, ale z dieslem



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

Ankieta tygodnia
Czy powinno się zabronić wjazdu starszych wysokoprężnych aut do miast?
Tak, bo to one najbardziej zanieczyszczają środowisko.
Nie, nie idźmy śladem Niemiec.
Tylko wtedy, gdy nie spełniają żadnych norm emisji spalin.
2011-10-07

Hybryda, ale z dieslem

Hybryda, ale z dieslem

Pierwszym na świecie, seryjnie produkowanym hybrydowym crossoverem z silnikiem diesla będzie Peugeot 3008 HYbrid4. Premiera już jesienią.

Konstruktorzy Peugeot poszli ciekawą drogą. W hybrydowym modelu 3008 przednie koła napędza dwulitrowy silnik diesla HDi o mocy 163 KM, tylne 37-konny elektryczny. Zarządza nimi elektronika, a pomiędzy osiami nie ma połączenia mechanicznego. Ten chytry zabieg spowodował, że z przodu mamy rozwiązanie jak w konwencjonalnym aucie, a przeróbka dotyczy tylko tylnej części nadwozia. Z zewnątrz jest ona niezauważalna. Gdyby nie tabliczka z napisem HYbrid4 i niewielki szum pochodzący z wentylatora chłodzącego niklowo-metalowo-wodorkowe baterie (współpraca z firmą Sanyo), nikt nie domyśliłby się, iż mamy do czynienia z hybrydą. Takie rozwiązanie umożliwia ponadto wprowadzenie hybrydy w innych modelach koncernu PSA i to bez poważniejszych zmian konstrukcyjnych.

Te dwa odmienne w budowie i działaniu silniki mogą pracować razem lub oddzielnie. Kierowca ma dyspozycji cztery programy jazdy: Auto, ZEV, 4WD i Sport. W pierwszym, całym systemem napędu kieruje elektronika i ona decyduje, jaki silnik i kiedy pracuje. Gdy wyjeżdżamy z garażu lub wolno jedziemy ulicą, pracuje tylko silnik elektryczny. W momencie mocniejszego wciśnięcia pedału gazu, natychmiast włącza się ten zasadniczy, spalinowy. W trybie ZEV (Zero Emission Vehicle) możemy poruszać się po mieście bezszelestnie na dystansie do 4 km i z prędkością do 70 km/h. Jednak takiej ekologicznej jazdy trzeba się po prostu nauczyć. Kiedy wciśniemy trochę mocniej pedał gazu, komputer przełączy nas na tryb Auto i koniec z "zerową emisją". Na oblodzonej nawierzchni lub grząskim piasku (sprawdziliśmy, próba wypadła dobrze) przydaje się program 4WD. Przy małej prędkości, 40% momentu obrotowego trafia na tył, reszta kierowana jest na przód. Kierowca ma do dyspozycji łącznie do 500 niutonometrów (300 przód / 200 tył), nieźle, jak na kompaktowy crossover. Czwarty, sportowy tryb służy do szybkiej jazdy, oferując szybszą zmianę biegów przy wyższych prędkościach silnika i rzecz jasna - większe spalanie.

Połączenie silnika diesla z elektrycznym to również niższe spalanie i mniejsza emisja CO2. Zdaniem producenta, średnie zużycie paliwa w tej hybrydzie udało się obniżyć do 3,8 l/100 km (czyli o 1/3 w stosunku do wersji diesel), a emisję dwutlenku węgla do 99 g/km. No cóż, przejechaliśmy tym autem po pięknej Bretanii prawie 300 km, w różnych warunkach drogowych (miasto, autostrada, boczne drogi wiejskie) zapominając często o tym, że mamy jechać ekologicznie. Dlatego nasz wynik daleki był od ideału. Niezależnie od trybu pracy zespołu napędowego dwulitrowy turobodiesel, pracował zawsze nadzwyczaj cicho, a jego potężna moc bez problemu radziła sobie ze znaczną masą auta. Mocnym punktem hybrydy jest świetne trzymanie się drogi, co ma związek nie tylko z tylnym, wielowahaczowym zawieszeniem, ale także z lepszym rozłożeniem masy samochodu. Trudno też nie docenić obszernego, komfortowego wnętrza i ciekawie zaprojektowanej deski rozdzielczej, uzupełnionej o szereg dodatkowych wskaźników, informujących kierowcę o aktualnym przepływie energii w układzie napędowym (pobór energii, jej odzyskiwanie itp.).

Peugeot 3008 HYbrid produkowany jest we Francji w Sochaux i Miluzie. Co dziesiąty ze 150 tys. wytwarzanych tam rocznie 3008-ek będzie miał napęd hybrydowy. Premiera rynkowa auta zapowiedziana jest na jesień tego roku. Nie wiadomo jeszcze, ile będzie ono kosztowało w Polsce, we Francji po zniżkach podatkowych trzeba będzie za nie zapłacić ok. 35 tys. euro. Na baterię udzielana jest 5-letnia gwarancja.


Janusz Steinbarth

  • Currently 0 out of 5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ocena: 0/5

Dziękujemy za Twóją ocenę!

Oceniałeś już tę stronę!

Twoja ocena została zmieniona. Dziękujemy!

Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska