Jesteś w: Af Portal / Aktualności / Premiery rynkowe / Jak dobre wino



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

Ankieta tygodnia
Czy powinno się zabronić wjazdu starszych wysokoprężnych aut do miast?
Tak, bo to one najbardziej zanieczyszczają środowisko.
Nie, nie idźmy śladem Niemiec.
Tylko wtedy, gdy nie spełniają żadnych norm emisji spalin.
2011-11-11

Jak dobre wino

Jak dobre wino

Chociaż zaprojektowane przez Waltera de Silvę Audi A5 debiutowało przed ponad czterema laty, nie zestarzało się ani na jotę.

Walter de Silva, spod którego ręki wyszło Audi A5 mówi, że to najlepszy projekt, jaki udało mu się stworzyć. Rzeczywiście, nikt nie ma wątpliwości, że to samochód wyjątkowy, o spokojnej, bezpretensjonalnej linii.

Na prezentację najnowszej serii A5 "rocznik 2012" wybrano Szczawnicę. W jesiennej scenerii przepełnionej słońcem, wszystkimi możliwymi odcieniami brązu i żółcieni oraz unikalnej architekturze przedwojennego uzdrowiska, auto prezentowało się nadzwyczaj pięknie, co potwierdzają zdjęcia.

Ciekawa jest historia sprzedaży Audi A5. Samochód z roku na rok znajduje coraz więcej nabywców, jakby dopiero teraz odkrywali jego walory. Można zatem powiedzieć, iż A5 należy do tej nielicznej grupy aut, którym lifting po kilku latach produkcji wcale nie jest potrzebny. Zaryzykuję stwierdzenie, że auto obyłoby się bez niego i sprzedawało dalej dobrze (w tym roku 120 tys. sztuk).

Niemiecka marka premium oferuje A5 nie tylko w wersji coupe, ale od 2009 roku również jako kabriolet i 5-drzwiowy Sportback. Dziś przyszła pora na lekkie odświeżenie całej gamy. Określenie lekkie jest tu na miejscu, trudno bowiem ingerować w coś, co jest bliskie ideałowi, przynajmniej pod względem stylizacyjnej formy.

Na cóż zatem odważyli się styliści? Całe szczęście, że tylko na kosmetyczne poprawki. Czarna, błyszcząca osłona chłodnicy ma teraz ukośnie ścięte górne narożniki. Dzięki ostro wyprofilowanym krawędziom pokrywa komory silnika jest bardziej plastyczna, a cały przód sprawia wrażenie bardziej płaskiego i szerszego. Zmodyfikowano także reflektory, ich dolna krawędź tworzy falę, a wnętrze ma nową strukturę. Wprowadzone zmiany spowodowały wzrost długości zewnętrznej auta o milimetr, Sportback ma teraz długość 4,71 metra, Coupe i Cabriolet - 4,63.

Jeśli chodzi o wnętrze, nie oczekujmy rewolucji. Pozostało eleganckie, choć znawcy tematu zauważą w nim nową, wielofunkcyjną kierownicę czy wąskie, chromowane obramowania elementów obsługowych. Zmieniony został kluczyk zapłonu, dźwignia automatycznej skrzyni biegów, inna jest obsługa klimatyzacji. Wszystkie wyświetlacze mają teraz podświetlenie w białym kolorze.

Niewątpliwą atrakcją jest pakiet sportowy S line (oczywiście za dopłatą), z dominującą w kabinie czernią i eleganckimi aplikacjami. Pakiet uzupełnia sportowe zawieszenie obniżające nadwozie o 10 mm oraz piękne,18-calowe koła. W czerwonym kolorze i z takim pakietem A5 Coupe prezentuje się wybornie.

A co zmieniło się pod maską A5? Wszystkie silniki mają doładowanie oraz bezpośredni wtrysk paliwa. System Start-Stop i rekuperacja są seryjne dla wszystkich jednostek napędowych. Oferta obejmuje trzy silniki benzynowe i cztery turbodiesle. Uwagę zwraca najmniejszy silnik 1.8 TFSI (170 KM), całkowicie zmodyfikowany, ze zmiennym skokiem zaworów, innowacyjnym systemem zarządzania temperaturą oraz nowymi rozwiązaniami w układzie wtryskowym i turbosprężarce. W modelu A5 Coupe ten czterocylindrowy silnik zużywa średnio 5,7 litra paliwa na 100 km, czyli o 21% mniej niż dotychczas. Większy silnik - 2.0 TFSI nadal dysponuje mocą 211 KM. Ta jednostka wydaje się być optymalna dla tego auta. Nowością w ofercie jest jednostka 3.0 TFSI (272 KM), silnik V6 z kompresorem. Modyfikacjom poddano także turbodiesle. Silnik 2.0 TDI z manualną skrzynią i mocą 170 KM zadowala się średnio 4,7 litrami paliwa na 100 km, ofertę uzupełniają trzy silniki wysokoprężne V6.

Dla modeli z napędem na przednią oś do dyspozycji jest manualna przekładnia oraz bezstopniowa multitronic. Wersje quattro mają przekładnię manualną lub błyskawicznie zmieniającą przełożenie siedmiobiegową S-tronic.

Systemy wspierające kierowcę w serii A5 wykorzystują różne technologie, aby uczynić jazdę przyjemniejszą i bezpieczniejszą. Niektóre z nich rozszerzono teraz o nowe funkcje. Do wyposażenia seryjnego należy system informacji kierowcy zalecający przerwę na odpoczynek. Na podstawie ruchów kierownicy i innych parametrów, system rozpoznaje zmęczenie prowadzącego pojazd i odpowiednio go ostrzega.

Audi Side Assist pomaga kierowcy przy zmianie pasa ruchu nadzorując przy użyciu radaru przestrzeń za samochodem. Nowy Audi Active Lane Assist ułatwia pozostanie na właściwym pasie ruchu. Kamera rozpoznaje linie na jezdni i w razie potrzeby system lekko ingeruje w elektromechaniczny układ kierowniczy. Z kolei Adaptive Cruise Control wykorzystuje technikę radarową, aby utrzymać auto w stałej odległości od jadącego z przodu pojazdu. Przy prędkości poniżej 30 km/h system ten aktywuje hamowanie z pełną siłą w razie zagrożenia uderzeniem w tył innego pojazdu.

Udoskonalono także system Infotainment. Seryjnie firma montuje radio z odtwarzaczem CD. Najbardziej rozbudowanym systemem, dostępnym jako opcja, jest MMI Navigation plus z dużym twardym dyskiem, kolorowym monitorem, grafiką 3D i odtwarzaczem DVD.


Janusz Steinbarth

  • Currently 0 out of 5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ocena: 0/5

Dziękujemy za Twóją ocenę!

Oceniałeś już tę stronę!

Twoja ocena została zmieniona. Dziękujemy!

Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska