Jesteś w: Af Portal / Aktualności / Premiery rynkowe / Mazda CX-5 oficjalnie w Polsce



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

Ankieta tygodnia
Czy powinno się zabronić wjazdu starszych wysokoprężnych aut do miast?
Tak, bo to one najbardziej zanieczyszczają środowisko.
Nie, nie idźmy śladem Niemiec.
Tylko wtedy, gdy nie spełniają żadnych norm emisji spalin.
2012-04-03

Mazda CX-5 oficjalnie w Polsce

Mazda CX-5 oficjalnie w Polsce

W odlotowej atmosferze odbyła się premiera najnowszej Mazdy - SUV-a CX-5. W hangarach lotniska im. Fryderyka Chopina na Okęciu mieliśmy możliwość obejrzeć samochód, który jest pierwszym modelem nowej generacji aut marki Mazda.

Prezentacja była pełna atrakcji, ale główną bohaterką była oczywiście Mazda CX-5, nowy SUV, który zmierzy się z rywalami z Europy - Audi Q3, BMW X, Mercedesem GLK czy nawet Range Roverem Evoque. Za wysokie progi? Nieprawda. Ten samochód to bardzo przemyślany projekt, zarówno pod względem designu zewnętrznego, jak i pomysłowego wnętrza, a przede wszystkim - pod względem rewolucyjnej technologii zastosowanej pod maską CX-5.

Zacznijmy od karoserii - CX-5 skonstruowano w oparciu od ideę "Kodo". Japońskie słowo oznacza "naturę, duszę ruchu", a nazwana tak linia wzornictwa ma sprawiać, że samochód nawet gdy stoi - wygląda jakby się poruszał. Czy to się udało? Każdy będzie musiał ocenić to sam, oglądając CX-5 w salonie czy zaparkowaną na ulicy, można jednak śmiało powiedzieć, że samochód jest ładny. Mazda konsekwentnie promuje dynamiczny charakter swojej marki i to widać - wielka osłona chłodnicy, krótkie zwisy, duże koła (od 17 do 19 cali), nisko poprowadzona linia dachu - na zewnątrz CX-5 aż kipi dynamiką. A przy tym samochód jest - jak na swoją klasę - niezwykle lekki, waży raptem 1350 kg. To przekłada się bezpośrednio na jego prowadzenie.

Wnętrze to również całkowicie nowy projekt, nawiązujący do poprzednich Mazd jedynie kolorem podświetlenia zegarów. Firma szczyci się, że jest to największe wnętrze w klasie - oferuje najwięcej miejsca na nogi w obu rzędach foteli i duży, ponad 500-litrowy bagażnik. Od nowa stworzono cały kokpit i przemyślano jego ergonomię. Szczególny nacisk położono na widoczność z miejsca kierowcy. Dzięki wysokiemu umiejscowieniu fotela i starannie rozplanowanym słupkom, CX-5 ma najlepszy w całej klasie małych SUV-ów kąt widzenia kierowcy, co znakomicie przyczynia się do bezpieczeństwa nie tylko jej pasażerów, ale i innych uczestników ruchu. Tylna kanapa dzielona jest w niespotykanej proporcji 40-20-40. Pozwala to na wygodne przewożenie długich przedmiotów z zachowaniem wygody dla czterech pasażerów - najwidoczniej ktoś w Mazdzie lubi jeździć na narciarskie wyprawy. Taki podział powoduje jednak, że o ile cztery osoby pojadą CX-5 wygodnie, o tyle piąta - siedząca pośrodku drugiego rzędu siedzeń - będzie czuć lekki niedostatek szerokości swojej części kanapy.

We wnętrzu jest sporo schowków a pomysłowo składająca się roleta bagażnika pozwala na wygodne korzystanie z jego pojemności. Zaskakuje ilość dostępnych systemów wspomagających kierowcę, od oczywistych układów ABS, ESP i czujników parkowania z kamerami, przez układ monitorowania martwego pola i ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, aż po automatyczny hamulec działający podczas jazdy w miejskich korkach. Mazda chwali się supernowoczesnym systemem audio opracowanym we współpracy z firmą Bose, równie ważne są jednak małe udogodnienia jak zestaw głośnomówiący Bluetooth czy gniazdo USB do iPoda albo pendrive'a z muzyką w formacie MP3.

Najciekawsze w CX-5 są jednak zespoły napędowe. Mazda oferuje do CX-5 dwa nowe silniki z linii SkyActiv: dwulitrowy, 160-konny benzynowy i 2,2-litrowy, turbodoładowany silnik Diesla (ten ostatni w dwoch wersjach mocy - 150 i 175 KM). Kluczem do ich rewolucyjnego charakteru jest to, że o dieslu Mazdy nie można już powiedzieć: "wysokoprężny". Zarówno silnik benzynowy jak i Diesla maja identyczny stopień sprężania, wynoszący 14 do 1. Nie wdając się w techniczne szczegóły, trzeba zauważyć że tak wysoki stopień sprężania w silniku benzynowym oznacza fenomenalną reakcję na gaz oraz znaczące obniżenie zużycia paliwa - dokładnie te same efekty osiągnięto w silniku Diesla obniżając stopnień sprężania (zwykle ten współczynnik wynosi w silnikach Diesla 16-18 do 1). Takie parametry wymagały zastosowania osprzętu nowej generacji, który zapewnia pełną kontrolę nad procesem spalania paliwa i niespotykaną w samochodach seryjnych precyzję jego dawkowania. Z technologicznego punktu widzenia silniki SkyActiv Mazdy to arcydzieła, które są konstrukcjami pionierskimi - i pozwalają na realne oszczędności.

Wszystkie motory współpracują z opracowanymi również w technologii SkyActiv skrzyniami biegów. Zarówno ręczna jak automatyczna mają po sześć przełożeń i wymyślono je specjalnie do współpracy z nowymi jednostkami napędowymi. Moc przekazywana jest na przednie albo na cztery koła. W zależności od wersji, 100 km/h osiągane jest w czasie między 8,8 s (2.2 Diesel AWD Manual) a 10,5 s (2.0 benz AWD manual). Prędkość maksymalna to między 197 a 207 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi od 4,6 litra ON na 100 km do 6,6 l benzyny na 100 kilometrów. Czy kierowcom uda się na co dzień osiągać wartości jakie podaje Mazda - nie wiadomo. Postaramy się to sprawdzić przy najbliższej okazji.

Na koniec to, co interesuje nas najbardziej - czyli ceny. Najtańsza jest podstawowa wersja SkyGO z ręczną skrzynią biegów, napędem na przednią oś i silnikiem 2.0 benzynowym - 91 900 PLN. Najdroższa - póki co - topowa odmiana SkyPASSION z napędem na obie osie - 134 900 PLN. Nie znamy jeszcze cen CX-5 z silnikiem Diesla, jednak jeśli polski oddział wpadnie na pomysł jak zniwelować wyższą akcyzę, którą rząd nakłada na silniki o pojemności powyżej dwóch litrów, można spodziewać się, że CX-5 będzie bardzo silnym graczem w swojej klasie. Polski oddział Mazdy chce sprzedać w tym roku 1000 CX-5 w kraju, a zainteresowanie już przerasta oczekiwania: 400 klientów zamówiło samochód zanim jeszcze pojawił się w salonach.


  • Currently 3 out of 5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rating: 3/5

Dziękujemy za Twóją ocenę!

Oceniałeś już tę stronę!

Twoja ocena została zmieniona. Dziękujemy!

Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska