Jesteś w: Af Portal / Aktualności / Publicystyka / Fenomen Skody



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

Ankieta tygodnia
Czy powinno się zabronić wjazdu starszych wysokoprężnych aut do miast?
Tak, bo to one najbardziej zanieczyszczają środowisko.
Nie, nie idźmy śladem Niemiec.
Tylko wtedy, gdy nie spełniają żadnych norm emisji spalin.
2011-11-23

Fenomen Skody

Fenomen Skody

Od trzech lat czeska marka utrzymuje u nas pozycję lidera. Dlaczego Polacy tak chętnie kupują Skody?

W latach 90-tych koncern Volkswagen wchłonął dwóch producentów: czeską Skodę i hiszpańskiego Seata. Obie marki, choć mają słabszy wizerunek i są niżej pozycjonowane niż marka Volkswagen, to jednak pod skrzydłami Niemców zaczęły się rozwijać i odnosić sukcesy handlowe. Dotyczy to szczególnie Skody, która z różnych powodów trafiła lepiej niż Seat w gusta kierowców, zwłaszcza tych z Europy Wschodniej. W Polsce od kilku dobrych lat czeski producent zajmuje jedno z czołowych miejsc pod względem sprzedaży, a od ostatnich trzech lat jest liderem krajowego rynku. Niezmiennie rynkowymi hitami są kompaktowa Octavia i mniejsza od niej Fabia. Dziś czeski producent ma aż 13-procentowy udział w polskim rynku nowych aut, w kraju, gdzie swoje przedstawicielstwa ma blisko 50 firm samochodowych.

Na czym polega więc fenomen Skody? Przecież równie dobrze pierwsze miejsce mógłby mieć Ford, Opel lub Volkswagen (trzy ulubione marki Europejczyków) czy Toyota lub Fiat (liderzy tego rynku w latach poprzednich). Co przyciąga klientów do salonów Skody? Spróbujmy odpowiedzieć na te pytania.

W tym roku Czesi obchodzili dwudziestą rocznicę członkostwa w koncernie Volkswagen. Przynależność do niemieckiego koncernu nie tylko wzmocniła firmę finansowo, ale także - a może przede wszystkim - diametralnie poprawiła poziom techniczny i jakość czeskich samochodów. Wprawdzie nie od razu zmieniło się postrzeganie marki to jednak dziś, po dwudziestu latach, Skoda pod względem wizerunku nie odbiega specjalnie od Opla czy Toyoty. Wykorzystanie tych samych podzespołów, z których budowane są Polo, Golfy, Passaty sprawiło, że czeskie pojazdy stały się trwałe i niezawodne (obecnie wysoką pozycję w statystykach zajmuje Octavia, a Yeti jest liderem wśród SUV-ów).

Także spora liczba modeli dostępnych w bogatej liczbie wersji silnikowych i wyposażeniowych sprawia, że wielu klientów w salonach Skody po prostu znajduje to, czego szuka. Nabywcy mogą wybrać jeden z ekonomicznych, turbodoładowanych silników benzynowych (1.2 TSI lub 1.4 TSI) lub niewielkiego turbodiesla (1.6 TDI), ale oferowane są także - dla bardziej wymagającej klienteli - duże, mocne jednostki jak choćby 260-konny silnik 3.6 FSI. Właśnie szersze możliwości wyboru silników czy wyposażenia niż u niektórych konkurentów są jednym z głównych powodów, dla których marka ta cieszy się w kraju tak dużym powodzeniem. Ponadto Skoda jest jedną z niewielu firm - wśród popularnych marek - która oferuje w modelach Octavia, Scout, Yeti i Superb napęd na cztery koła czy nowatorskie, dwusprzęgłowe przekładnie DSG. Jakby tego było mało, Skody występują od kilku lat także w ekonomicznych i ekologicznych odmianach Greenline, które cieszą się rosnącym zainteresowaniem. Dla najbardziej oszczędnych kierowców przewidziano fabryczne instalacje gazowe firmy Landi Renzo. Instalacje LPG montowane są profesjonalnie przez serwis Skody i w żaden sposób nie wpływają na pogorszenie warunków gwarancyjnych. Tylko nieliczni konkurenci mogą zaoferować równie bogatą liczbę wersji napędu.

Gdy dodamy do tego stosunkowo dobre możliwości doposażenia czeskich aut (wiele dodatków i liczne pakiety promocyjne) to mamy kolejny atut ulubionej marki Polaków. Co równie ważne, Czesi oferują możliwości finansowania na korzystnych warunkach (kredyt 50/50 lub 2,99% na wszystkie modele, a nawet kredyt 0% na Fabię i Roomstera) i większość samochodów dostępna jest niemal 'od ręki" (u konkurencji nierzadko czeka się na odbiór nawet kilka miesięcy). To sprawia, że Skoda obok Forda jest u nas najchętniej wybieraną marką przez klientów flotowych. Skoro mowa o klientach biznesowych warto dodać, że dwuosobową Fabię Van można kupić na firmę z pełnym odliczeniem podatku VAT.

Wreszcie Skoda jest postrzegana jako producent samochodów komfortowych i przestronnych. Takich, które oferują - na tle innych pojazdów w danej klasie - obszerne kabiny i pojemne bagażniki. Kompaktowa Octavia, rekreacyjne Yeti i flagowy Superb zapewniają jadącym z tyłu pasażerom miejsca pod dostatkiem, co przecież nie zawsze jest regułą w autach konkurencji. Przykładowo Octavia, bazująca na Golfie mierząca w wersji liftback 457 jest jednym z największych aut w segmencie C (dla porównania: VW Jetta - 464 cm, Toyota Corolla - 454 cm, Renault Fluence - 461 cm). Najpopularniejszy w Polsce "kompakt" oferuje też przepastny, 585-litrowy bagażnik (VW Jetta - 510 l, Toyota Corolla - 450 l, Renault Fluence - 497 l). Podobnie, przedstawiciel klasy średniej wyższej, Superb jest jednym z największych pojazdów w segmencie D. Zbudowany na wydłużonej o kilka centymetrów platformie Passata mierzy na długość w wersji sedan 483 cm (Citroen C5 - 478 cm, Ford Mondeo - 485 cm, Peugeot 508 - 479 cm).

Marka z Mlada Boleslav sprzedaje w ostatnich latach w Polsce ponad 30 tysięcy aut rocznie. Głównie są to dwa modele: Octavia i Fabia. Mały van Roomster (i dostawczy Praktik) chyba ze względu na udziwniony design, a Superb z powodu dość wysokiej ceny sprzedają się słabiej. Polacy powoli zaczynają doceniać walory pierwszego w historii SUV-a czeskiej marki. Mowa o interesującym Yeti, które należy do najtańszych aut w segmencie H na rynku (podstawowa odmiana 1.2 TSI/105 KM Easy 4x2 to wydatek 64 650 zł).

Fabia, mimo że niezbyt urodziwa, znalazła w tym roku do września włącznie 7,8 tys. nabywców, co dało jej trzecie miejsce za Octavią i Oplem Astra. Fabię można kupić od 34 250 zł (1.2/60 KM Easy). Prawdziwym hitem jest jednak dość stara, ale wciąż ciesząca się u nas zainteresowaniem Octavia (11,5 tys. sztuk sprzedanych od stycznia do września br.), jedno z najtańszych aut klasy średniej niższej. W wersji 1.4/80 KM Tour sprzedawana jest od 43 100 zł (1.4/80 KM Combi Tour od 46 400 zł), co jest ofertą nie do przebicia.

Nowe, trzecie generacje niedługo debiutującej Octavii i zapowiadanej Fabii mogą przyczynić się do utrzymania pierwszej pozycji przez czeską markę. Kolejna nowość "maluch" Citigo (bliźniak VW Up! i Seata Mii) - dostępny od 2012 roku ma szansę jeszcze wzmocnić pozycję Skody na naszym rynku.


Janusz Steinbarth

  • Currently 5 out of 5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rating: 5/5

Dziękujemy za Twóją ocenę!

Oceniałeś już tę stronę!

Twoja ocena została zmieniona. Dziękujemy!

Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska