Jesteś w: Af Portal / Aktualności / Publicystyka / Prędkość pod nadzorem bramek



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

Ankieta tygodnia
Czy powinno się zabronić wjazdu starszych wysokoprężnych aut do miast?
Tak, bo to one najbardziej zanieczyszczają środowisko.
Nie, nie idźmy śladem Niemiec.
Tylko wtedy, gdy nie spełniają żadnych norm emisji spalin.
2011-08-29

Prędkość pod nadzorem bramek

Prędkość pod nadzorem bramek

Prawdopodobnie na przełomie roku zacznie działać w Polsce system pomiaru prędkości odcinkowej. Na razie jest testowany, ale już dziś warto mu się przyjrzeć bliżej.

Na początku wyjaśnijmy, na czym polega pomiar prędkości odcinkowej. Otóż na pewnym fragmencie drogi (zgodnie z przepisami nie może on przekraczać w mieście 10 km i poza nim 20 km) zainstalowane będą dwie tzw. bramki. Pierwsza, na początku wspomnianego odcinka, rejestruje za pomocą kamer umieszczonych nad każdym pasem jezdni numer rejestracyjny pojazdu i godzinę wjazdu. Druga bramka, gdy opuszczamy kontrolny odcinek drogi, robi dokładnie to samo (zdjęcie i mierzy czas). Mamy zatem dwie dokładne wartości: odległość między bramkami i różnicę czasu, w jakich wykonano zdjęcia. System wylicza średnią prędkość pojazdu i porównuje ją z dopuszczalną na danym odcinku drogi. Jeśli jest za wysoka, pocztą otrzymamy mandat z dokumentacją potwierdzającą wykroczenie.

Termin, w którym ruszy opisany system kontroli prędkości nie jest jeszcze dokładnie znany. Pierwsze bramki już powstały m.in. na południowych wylotowych odcinkach dróg z Warszawy, ale są to na razie tylko testy. Wcześniej musi być jeszcze rozpisany przetarg na wykonawcę tych urządzeń, a to zabierze trochę czasu.
- Sądzę, że takie systemy mogą pojawić się na przełomie roku, docelowo będzie ich ponad dwadzieścia - powiedział nam Alvin Gajadhur, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. To właśnie ta instytucja będzie gospodarzem tego sytemu, podobnie jak krajowej sieci stacjonarnych fotoradarów, których docelowo ma być w kraju 300.

Inspektorzy drogowi nie ustalili jeszcze, gdzie zainstalowane zostaną bramki. Ich zdaniem, będą to z pewnością najbardziej niebezpieczne miejsca na sieci dróg publicznych, gdzie dochodzi do znacznej liczby wypadków. I rzecz bardzo istotna. Przed pierwszą bramką zawsze musi być ustawiony znak D-51, informujący kierowcę o odcinkowym pomiarze prędkości wraz z tabliczką z napisem: Kontrola średniej prędkości na odcinku… km.

indeks

System pomiaru prędkości średniej nie jest naszym pomysłem, podobne działają w kilku innych krajach unijnych. No cóż, jedni powiedzą, że to kolejny bat na kierowców i wyciąganie z ich kieszeni pieniędzy. Jeszcze inni, że dzięki niemu choć w części unikniemy poważnych wypadków drogowych, jakich dziesiątki codziennie rejestrujemy. I jedni, i drudzy mają po części rację. Jednak decyzje już zapadły i na nic zapewne zdadzą się tutaj dyskusje. Czy nowy system kontroli kierowców zda egzamin w naszej rzeczywistości, przekonamy się za kilka miesięcy.


Janusz Steinbarth

  • Currently 5 out of 5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rating: 5/5

Dziękujemy za Twóją ocenę!

Oceniałeś już tę stronę!

Twoja ocena została zmieniona. Dziękujemy!

Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska