Jesteś w: Af Portal / Aktualności / Raporty i rankingi / Przybywa niebezpiecznych kierowców



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

Ankieta tygodnia
Czy powinno się zabronić wjazdu starszych wysokoprężnych aut do miast?
Tak, bo to one najbardziej zanieczyszczają środowisko.
Nie, nie idźmy śladem Niemiec.
Tylko wtedy, gdy nie spełniają żadnych norm emisji spalin.
2011-08-02

Przybywa niebezpiecznych kierowców

Przybywa niebezpiecznych kierowców

Co dziesiąty kierowca na europejskich drogach stanie się tego lata "Kierowcą stwarzającym zagrożenie". To ci, którzy siedząc za kierownicą krzyczą i przeklinają innych, jak też używają obscenicznych gestów. Zachowania kierowców w 15 krajach Europy zbadał Goodyear Dunlop.

Z badań wynika, że więcej niż jednego na 20 kierowców, czyli 6% można umieść w grupie "Niebezpiecznych". Są to m.in. ci, którzy celowo uderzają w inne samochody, gdy się zdenerwują, rzucają różnymi przedmiotami przez okno w inne pojazdy, wyprzedzani celowo przyśpieszają, bądź mocno hamują, gdy ktoś z tyłu jedzie zbyt blisko.
Przy prośbie "opisz swój styl jazdy samochodem" respondenci mieli do wyboru jeden z trzynastu wariantów od "jeżdżę bezpiecznie" do "jeżdżę ryzykownie". Połowa ankietowanych kierowców zaznaczyła odpowiedzi "jeżdżę ostrożnie" (31%) lub "jeżdżę bezpiecznie" (18%). Nie daje to jednak gwarancji bezpieczeństwa na drodze. Nawet ci, którzy określają siebie mianem "wytrawnych", przyznali, że w czasie sezonu urlopowego podejmują ryzyko za kierownicą. W tej grupie kierowców było więcej wskazań na "wyprzedzałem więcej niż jeden pojazd jednorazowo na drodze dwujezdniowej" (60%) niż w innych grupach.
- Kierowcy nagminnie zrzucają winę za swoje nerwy na innych użytkowników drogi i uważają, że ich zachowanie nie jest niebezpieczne w porównaniu z zachowaniem innych osób. Powinni raczej zastanowić się, co w ich przypadku jest źródłem stresu i jaka ich reakcja będzie najbezpieczniejsza - uważa dr Lisa Dorn, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Psychologii Stosowanej w sekcji Psychologii Ruchu Drogowego i Transportu oraz dyrektor grupy badawczej ds. prowadzenia pojazdów na brytyjskim Uniwersytecie Cranfield.

Co kraj to kierowca
Włosi ze wszystkich ankietowanych nacji najchętniej twierdzą, że są "lepsi od średniego kierowcy", ale z badań wynika też, że inni kierowcy uważają Włochów za najbardziej niebezpiecznych w Europie. Niemcy z kolei deklarują siebie jako "zrelaksowanych" za kierownicą (22% przy europejskiej średniej wynoszącej 12%), co oznacza, że najprawdopodobniej będą jedli i pili w czasie prowadzenia samochodu. Tymczasem Francuzi opisują siebie jako "ostrożnych" za kierownicą (51%, średnia europejska - 31%), co dodatkowo zdaje się potwierdzać czas poświęcany przez nich na przygotowanie samochodu do podróży. Aż 90% respondentów sprawdza ciśnienie w oponach przed podróżą, co jest drugą najbardziej pozytywną odpowiedzią. Co ciekawe, Francuzi najrzadziej twierdzą, że są "lepsi od średniego kierowcy", jednakże o 15% częściej od przeciętnego Europejczyka krzyczą na innych użytkowników drogi.
Brytyjczycy swój styl jazdy określają mianem "bezpieczny". To oni najrzadziej deklarowali, że "przyspieszyli zamiast zwolnić na pomarańczowym świetle w czasie jazdy na wakacje", jednak najczęściej przyznawali, że prowadzili samochód "czując się zestresowanymi".
Najdalsze podróże tego lata odbędą Rosjanie - przeszło połowa z nich pokona ponad 2 tys. km. Prawdopodobnie właśnie z powodu ogromnych odległości Rosjanie zaniedbują zalecaną, co dwie godziny, przerwę w prowadzeniu samochodu. Ponad jedna czwarta będzie jechać 5-6 godzin non-stop. Rosjanie znaleźli się również na drugim miejscu pod względem skłonności do przekroczenia ograniczeń prędkości.

Sugestie ekspertów Goodyeara Dunlopa

  1. Upewnij się, że jesteś wypoczęty i masz wystarczająco dużo czasu na podróż; zadbaj, żeby nie być spragnionym czy głodnym.
  2. Sprawdź stan swego pojazdu - przed wyjazdem upewnij się, że przeprowadziłeś podstawową kontrolę stanu technicznego.
  3. Przygotuj się do drogi - upewnij się, iż znasz trasę i obowiązujące na drodze przepisy i zasady.
  4. Upewnij się, że ładunek jest poprawnie zabezpieczony - miej pewność, że pasażerowie są bezpieczni, a bagaż został rozmieszczony we właściwy sposób.
  5. Sprawdź opony - upewnij się, że bieżnik ma odpowiednią głębokość, a ciśnienie powietrza w oponach jest na zalecanym poziomie.

Metodologia badania

  • Badanie zostało przeprowadzone przez APCO Insight w imieniu "Goodyear Dunlop Europe", aby lepiej zrozumieć zachowania kierowców na drodze podczas wakacji, a także w celu poznania panującej wśród nich świadomości bezpieczeństwa oraz ich przekonań i zachowań.
  • W badaniu wzięło udział łącznie 5622 europejskich kierowców, w tym kierowcy: z Austrii (350), Belgii (378), Bułgarii (378), Republiki Czeskiej (378), Francji (378), Niemiec (378), Włoch (378), Polski (378), Rumunii (378), Rosji (378), Słowacji (378), Słowenii (378), Hiszpanii (378), Szwajcarii (354) i Wielkiej Brytanii (377).
  • Badania terenowe prowadzono w dn. 12-31 maja 2011 r.
  • Rozmowy przeprowadzano przez Internet w lokalnym języku każdego kraju. Respondenci musieli posiadać ważne prawo jazdy, mieć ukończone 18 lat i być czynnymi kierowcami.

  • Currently 0 out of 5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ocena: 0/5

Dziękujemy za Twóją ocenę!

Oceniałeś już tę stronę!

Twoja ocena została zmieniona. Dziękujemy!

Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska