Co dziesiąty kierowca na europejskich drogach stanie się tego lata "Kierowcą stwarzającym zagrożenie". To ci, którzy siedząc za kierownicą krzyczą i przeklinają innych, jak też używają obscenicznych gestów. Zachowania kierowców w 15 krajach Europy zbadał Goodyear Dunlop.
Z badań wynika, że więcej niż jednego na 20 kierowców, czyli 6% można umieść w grupie "Niebezpiecznych". Są to m.in. ci, którzy celowo uderzają w inne samochody, gdy się zdenerwują, rzucają różnymi przedmiotami przez okno w inne pojazdy, wyprzedzani celowo przyśpieszają, bądź mocno hamują, gdy ktoś z tyłu jedzie zbyt blisko.
Przy prośbie "opisz swój styl jazdy samochodem" respondenci mieli do wyboru jeden z trzynastu wariantów od "jeżdżę bezpiecznie" do "jeżdżę ryzykownie". Połowa ankietowanych kierowców zaznaczyła odpowiedzi "jeżdżę ostrożnie" (31%) lub "jeżdżę bezpiecznie" (18%). Nie daje to jednak gwarancji bezpieczeństwa na drodze. Nawet ci, którzy określają siebie mianem "wytrawnych", przyznali, że w czasie sezonu urlopowego podejmują ryzyko za kierownicą. W tej grupie kierowców było więcej wskazań na "wyprzedzałem więcej niż jeden pojazd jednorazowo na drodze dwujezdniowej" (60%) niż w innych grupach.
- Kierowcy nagminnie zrzucają winę za swoje nerwy na innych użytkowników drogi i uważają, że ich zachowanie nie jest niebezpieczne w porównaniu z zachowaniem innych osób. Powinni raczej zastanowić się, co w ich przypadku jest źródłem stresu i jaka ich reakcja będzie najbezpieczniejsza - uważa dr Lisa Dorn, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Psychologii Stosowanej w sekcji Psychologii Ruchu Drogowego i Transportu oraz dyrektor grupy badawczej ds. prowadzenia pojazdów na brytyjskim Uniwersytecie Cranfield.
Co kraj to kierowca
Włosi ze wszystkich ankietowanych nacji najchętniej twierdzą, że są "lepsi od średniego kierowcy", ale z badań wynika też, że inni kierowcy uważają Włochów za najbardziej niebezpiecznych w Europie. Niemcy z kolei deklarują siebie jako "zrelaksowanych" za kierownicą (22% przy europejskiej średniej wynoszącej 12%), co oznacza, że najprawdopodobniej będą jedli i pili w czasie prowadzenia samochodu. Tymczasem Francuzi opisują siebie jako "ostrożnych" za kierownicą (51%, średnia europejska - 31%), co dodatkowo zdaje się potwierdzać czas poświęcany przez nich na przygotowanie samochodu do podróży. Aż 90% respondentów sprawdza ciśnienie w oponach przed podróżą, co jest drugą najbardziej pozytywną odpowiedzią. Co ciekawe, Francuzi najrzadziej twierdzą, że są "lepsi od średniego kierowcy", jednakże o 15% częściej od przeciętnego Europejczyka krzyczą na innych użytkowników drogi.
Brytyjczycy swój styl jazdy określają mianem "bezpieczny". To oni najrzadziej deklarowali, że "przyspieszyli zamiast zwolnić na pomarańczowym świetle w czasie jazdy na wakacje", jednak najczęściej przyznawali, że prowadzili samochód "czując się zestresowanymi".
Najdalsze podróże tego lata odbędą Rosjanie - przeszło połowa z nich pokona ponad 2 tys. km. Prawdopodobnie właśnie z powodu ogromnych odległości Rosjanie zaniedbują zalecaną, co dwie godziny, przerwę w prowadzeniu samochodu. Ponad jedna czwarta będzie jechać 5-6 godzin non-stop. Rosjanie znaleźli się również na drugim miejscu pod względem skłonności do przekroczenia ograniczeń prędkości.
Sugestie ekspertów Goodyeara Dunlopa
Metodologia badania