Jesteś w: Af Portal / Aktualności / Raporty i rankingi / Ranking aut do 15 tys. zł



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

Ankieta tygodnia
Czy powinno się zabronić wjazdu starszych wysokoprężnych aut do miast?
Tak, bo to one najbardziej zanieczyszczają środowisko.
Nie, nie idźmy śladem Niemiec.
Tylko wtedy, gdy nie spełniają żadnych norm emisji spalin.
2012-08-03

Ranking aut do 15 tys. zł

Ranking aut do 15 tys. zł

Rozpoczynamy nowy cykl, w którym przedstawiać będziemy najciekawsze naszym zdaniem typy na rynku wtórnym. Dzisiaj pora na auta do 15 tys. zł. Zobaczcie co ciekawego można znaleźć na rynku za taką kwotę.

Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że rynek aut używanych w Polsce jest jaki jest, a do tego auta za 15 tys. zł mogą być mocno zaniedbane. Wiele zależeć będzie więc od konkretnego egzemplarza, bo chyba lepiej kupić egzemplarz nieco bardziej awaryjnego auta, o ile jego stan jest przyzwoity, niż wyeksploatowany samochód z metką super wytrzymałości. Generalnie jednak warto wiedzieć, które pojazdy mają dobra opinię. Staraliśmy się dobrać pojazdy tak, aby reprezentowały one różne klasy wielkości.

1. Auta małe - Toyota Aygo

aygo

Za 15 tys. zł wybierać można zawsze wśród kilku egzemplarzy małego auta Toyoty. Głównie jednak będą to podstawowe trzydrzwiowe wersje z trzycylindrowym silnikiem benzynowym. Warto pamiętać, że produkowana na Słowacji Toyota ma niemalże identycznych francuskich braci - Citroena C1 i Peugeota 107, które różnią się tylko znaczkami, światłami, a czasem też ceną. Aygo ma dobrą jakość wykonania, uważać trzeba tylko na po stłuczkach, w okazyjnej cenie, bo osprzęt silnika (produkcji Toyoty) to najdroższe części do tego modelu.

2. Auta klasy B - Honda Jazz

jazz

Prawdziwe auto Made in Japan (mowa o poprzedniej, drugiej generacji produkowanej między 2002 a 2008 rokiem), którego wytrzymałość jest już owiana legendą. Największy atut pojazdu to przestronne wnętrze i sprytny system podnoszenia siedziska tylnej kanapy, który ułatwia przewożenie nietypowych przedmiotów. Omijać z daleka trzeba tylko egzemplarze z automatyczną skrzynią CVT. Do wybory niemalże identyczne silniki benzynowe 1.2 (78 KM) i 1.4 (83). Wersje z USA mają motor 1.5 i raczej ich nie polecamy (bo zwykle miały spore przygody ubezpieczeniowo-wypadkowe).

3. Kompakty - KIA Cee'd

kia

KIA wykonała dobra robotę, bo zaoferowała nam całkiem przyzwoicie wykonane auto. Za bazową kwotę wybierać możemy przede wszystkim wśród pięciodrzwiowych hatchbacków z silnikami 1.6 (zarówno benzynowym, jak i wysokoprężnym). Uważać trzeba na auta mocno wyeksploatowane (a niestety za naszą kwotę takie przeważają) oraz na te w kolorze czerwonym, bo z tym lakierem koreański producent miał problemy.

4. Klasa średnia - Mazda 6

mazda

Przed zakupem tego modelu trzeba w zasadzie sprawdzić tylko jedną rzecz - czy auto nie zostało już mocno zaatakowane przez korozję (bo z tym dość wstydliwym problemem Mazda wciąż miewa kłopoty). Poza tym lepiej z daleka omijać wersje wysokoprężne, bo mają słabą opinię (te sprzed liftingu mają poważne problemy z pompami wtryskowymi, te po nim wyposażone są w kłopotliwy filtr cząstek stałych). Silniki benzynowe są za to bardzo trwałe. Mazda 6 to trzy wersje nadwozia: sedan, liftback i najbardziej praktyczna - kombi. Dodajmy, że tych ostatnich na rynku znajdziemy najwięcej, niestety uwaga ta dotyczy także aut z silnikami Diesla.

5. Klasa średnia wyższa - Audi A6

audi

W klasie średniej za 15 tys. zł dużo trudniej o niezniszczalne auta. My wybraliśmy dla Was Audi A6 C5, zdajemy sobie jednak sprawę, że nie jest to model idealny. Z całą pewnością jednak nie ma on za bardzo ciekawej alternatywy. Audi A6 polecamy zwłaszcza z podstawowym dieslem 1.9 TDI, który jest dość trwały, ale trochę za słaby do tego modelu. Z czystym sumieniem kupować można także wersje benzynowe i to nawet te najmocniejsze. Najbardziej kłopotliwa jednostka to 2.5 TDI, nie polecamy także bezstopniowych skrzyń Multitronic, z którymi ją często łączono. Atutem samochodu są łatwo dostępne i zwykle dość tanie części zamienne.

6. Klasa wyższa - Mercedes klasy S

mercedes

W klasie wyższej za 15 tys. zł nie da się niestety poszaleć. Najrozsądniejszym wyborem wydaje się stara S klasa, szczególnie W126, pod warunkiem jednak, że dany egzemplarz nie jest przesadnie skorodowany i zniszczony niefachową obsługą. Można także pokusić się o jego pancernego następnika W140, ale tutaj również zalecamy daleko idącą ostrożność przy zakupie i sprawdzenie wszelkich niedociągnięć pod kątek kosztów przyszłych napraw. Bo jeśli się one zdarzą, szybko mogą przekroczyć wartość samochodu.

7. SUV - Toyota RAV4

rav4

Za 15 tys. zł wybierać możemy niestety tylko wśród egzemplarzy pierwszej generacji RAV4, które mogą być już zwyczajnie bardzo mocno wyeksploatowane (najmłodsze mają już 12 lat). I to w zasadzie największy problem, przed którym staniemy, bo jak już znajdziemy ciekawy egzemplarz to jeszcze długo nam posłuży. Dostępne auta zwykle mają benzynowe silniki 2.0, w których często pracuje instalacja LPG. Na rynku dominują mniej praktyczne wersje trzydrzwiowe, ale za naszą kwotę da się też kupić auto o pięciu drzwiach.

8. MPV - Citroen Xsara Picasso

xsara

Nie jest może szczególnie ładny, ale za to ma bardzo funkcjonalne wnętrze. Jak na francuskiego vana cechuje go także całkiem akceptowalna wytrzymałość. W Picasso pierwszej generacji psują się głównie drobiazgi, które co ważne, zwykle nie są przesadnie drogie w naprawach. Atutem auta jest duży wybór na rynku. Polecamy szczególnie benzynową wersję 16 oraz 90-konnego diesla 2.0 HDI. Z daleka omijać trzeba odmianę z benzyniakiem 2.0 i automatyczną skrzynią biegów.

9. Sportowe - Nissan 200SX

200sx

Zwany na niektórych rynkach Silvia Nissan 200SX to bardzo atrakcyjne auto - moc oscylująca wokół 200 KM i tylny napęd czynią z tego auta nie tylko łakomy kąsek dla kierowców lubiących sportowe fury, ale niestety także dla drifterów. Generalnie - im mniej dłubane auto, tym lepiej. Oczywiście, jak każdego kilkunastoletniego "japończyka" Nissana 200SX trzeba kontrolować przede wszystkim pod względem korozji.

10. Kabriolety - VW Golf

golf

Jazda w otwarty, ale w miarę wytrzymałym aucie za 15 tys. zł również jest możliwa. Przede wszystkim warto szukać wśród Golfów Cabrio - czasem za naszą kwotę da się kupić ciekawy egzemplarz jedynki. Pamiętajmy, że ten model wytwarzano od 79, aż do 93, przeżył więc dwie generacje hatchbacka. Podobnie było z jego powstałym na bazie trójki następcą, który wraz ze zmianą modelu na IV otrzymał tylko nowy przód z tego modelu. To również auto w naszym zasięgu, które można polecić. Oprócz prostej konstrukcji sporym atutem jest dostęp do mechanicznych części.


  • Currently 2 out of 5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rating: 2/5

Dziękujemy za Twóją ocenę!

Oceniałeś już tę stronę!

Twoja ocena została zmieniona. Dziękujemy!

Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska