Jesteś w: Af Portal / Aktualności / Raporty i rankingi / Skoda i Volvo na topie



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

Ankieta tygodnia
Czy powinno się zabronić wjazdu starszych wysokoprężnych aut do miast?
Tak, bo to one najbardziej zanieczyszczają środowisko.
Nie, nie idźmy śladem Niemiec.
Tylko wtedy, gdy nie spełniają żadnych norm emisji spalin.
2012-01-02

Skoda i Volvo na topie

Skoda i Volvo na topie

Nieprzerwanie od trzech lat liderem polskiego rynku jest Skoda. Wśród marek premium na pierwszą pozycję w 2011 roku wróciło Volvo - wynika z raportu instytutu Samar.

Początek nowego roku to zwykle czas podsumowań. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przedstawił zestawienie najlepiej sprzedających się marek wielkoseryjnych na naszym rynku. Ranking dotyczy nowych aut kupionych w pierwszych 11 miesiącach 2011 roku.

Nie jest zaskoczeniem, że na rynku "karty rozdają" marki popularne. To grupa producentów pojazdów mniej wyrafinowanych technicznie i o słabszym wizerunku, ale bardziej przystępnych cenowo. Wystarczy dodać, że o ile średnia cena sprzedanego auta marki premium w Polsce wyniosła ponad 180 tys. zł, to kupowane przez Polaków samochody marek popularnych były średnio przeszło aż 2,5-krotnie tańsze.

Wśród wszystkich marek (a więc nie tylko popularnych) liderem rynku jest nadal Skoda. Czeski producent od kilku lat jest ulubionym wśród Polaków producentem aut i od przeszło trzech lat niezmiennie "numerem 1" rankingu. Od stycznia do końca listopada 2011 roku Czesi sprzedali u nas 28 868 pojazdów. Drugi w zestawieniu Ford znalazł o przeszło 8 tysięcy nabywców mniej, choć systematycznie firma ta zwiększa sprzedaż oraz udział w rynku. Ford oferuje coraz lepsze samochody, co dostrzegają klienci. Mocnym atutem Forda jest opcjonalna 12-letnia gwarancja. Wystarczy powiedzieć, że w ciągu kilku lat producent ten awansował w rankingu z 10. miejsca na 2. Trzecie miejsce zajmuje Opel, który "depcze po piętach" Fordowi. Firma odświeżyła gamę modeli, co oczywiście sprzyja wyższej sprzedaży. Wyjątkowo dużym powodzeniem cieszy się Astra IV generacji, najchętniej kupowany w Polsce kompakt. Na czwartym miejscu znajduje się Volkswagen. Europejski gigant, ze względu na nieco wyższy poziom cen, w polskim rankingu sprzedaży zajmuje pozycję poza podium. Niedługo debiutujący miejski up! może poprawić wyniki największego producenta na Starym Kontynencie. Pierwszą piątkę zamyka Toyota, która jeszcze kilka lat temu była tam, gdzie dziś stoi Skoda.

Jeśli chodzi o marki premium, a więc wielkoseryjne marki luksusowe to od kilku lat nie obserwuje się dużych zmian "na szczycie”. Najmocniejszą grupę stanowią tutaj cztery prestiżowe firmy: Volvo, BMW, Mercedes i Audi. Z kolei tacy producenci jak Lexus, Porsche, SAAB, Jaguar czy Infinity znajdują wyraźnie mniej nabywców. Wynika to często z mniejszej gamy modeli czy słabej sieci serwisowej, ale też w dużej mierze z preferencji klientów.

W omawianym okresie Volvo sprzedało 4 544 aut, co pozwoliło firmie wrócić na pierwszą pozycję. Tak dobry wynik Szwedzi zawdzięczają szczególnie SUV-om i nowej limuzynie S60. Na drugim miejscu plasuje się BMW, które sprzedało o 401 mniej aut w stosunku do lidera. Za nim plasuje się Mercedes, który osiągnął niewiele gorszy wynik. Czwartą pozycję zajmuje Audi. Listę pięciu najlepiej sprzedających się marek premium zamyka Mini, które jednak znalazło 7 razy mniej klientów niż Audi.

Samochody prestiżowych marek skierowane są do bardziej wymagających - i co tu dużo mówić - lepiej zarabiających klientów. Wolumen sprzedaży segmentu premium w Polsce nie jest duży i oczywiście nie stanowi konkurencji czy "zagrożenia" dla wysokiej pozycji marek popularnych. Wystarczy dodać, że sama Skoda sprzedała więcej samochodów niż wszystkie marki z segmentu premium razem wzięte. Auta luksusowych producentów są skierowane do odmiennej grupy nabywców. Klient, który jest zainteresowany kupnem Citroena czy Nissana omija salony Porsche i Jaguara. I na odwrót.

W tabelach poniżej zamieściliśmy po pięć najlepiej sprzedających się marek wielkoseryjnych w Polsce w okresie I-XI 2011.


Janusz Steinbarth

Sprzedaż aut marek popularnych:

 Pozycja

Marka

Ilość sprzedanych aut

1

Skoda

28 868

2

Ford

20 726

3

Opel

19 366

4

Volkswagen

17 770

5

Toyota

16 685

 

Sprzedaż aut marek premium:

 Pozycja

Marka 

Ilość sprzedanych aut

1

Volvo

4 544

2

BMW

4 143

3

Mercedes

3 952

4

Audi

3 634

5

Mini

517

  • Currently 0 out of 5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ocena: 0/5

Dziękujemy za Twóją ocenę!

Oceniałeś już tę stronę!

Twoja ocena została zmieniona. Dziękujemy!

Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska