Jesteś w: Af Portal / Komentarz BM Reflex / BM REFLEX: Za benzynę na stacjach płacimy więcej, na niektórych nawet o 10 groszy na litrze.



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

2013-02-07

BM REFLEX: Za benzynę na stacjach płacimy więcej, na niektórych nawet o 10 groszy na litrze.

BM REFLEX: Za benzynę na stacjach płacimy więcej, na niektórych nawet o 10 groszy na litrze.

W ostatnim tygodniu oprócz notowanych na rynku hurtowym kolejnych podwyżek cen benzyn, podwyżki nie mogły zostać niezauważone przez kierowców.  

Potwierdzenie znalazły sygnalizowane przez nas od kilkunastu dni podwyżki cen benzyny bezołowiowej 95, za którą średnio płacimy 2 grosze na litrze więcej niż przed tygodniem czyli 5,42 zł/l.

Dodatkowo najwyższą skalę wzrostów odnotowaliśmy na stacjach, a w konsekwencji także w województwach, gdzie ceny benzyny były na najniższych poziomach. Tam ceny rosły o 10, a nawet więcej, groszy na litrze.  Chociaż średnia cena benzyny bezołowiowej 95 w dalszym ciągu najniższa pozostaje w województwach pomorskim i dolnośląskim, to w ciągu ostatnich dni średnio ceny bezołowiowej 95 rosły tu najbardziej, średnio o 5 – 6 gr/l.

Należy podkreślić, że wzrosty będą kontynuowane w najbliższych dniach, ponieważ w dalszym ciągu  ceny benzyny podniosła część właścicieli stacji. Średnio za litr bezołowiowej 95 na koniec pierwszego tygodnia lutego możemy płacić około 3 – 5 groszy na litrze więcej niż obecnie. W mniejszym stopniu mogą wzrosnąć ceny oleju napędowego do 2-3 gr/l.   

W przypadku benzyny bezołowiowej 98, która kosztuje średnio 5,63 zł/l,  podwyżki były mniejsze i średni wzrost w ostatnim tygodniu wyniósł 1 grosz na litrze. Na niezmienionym poziomie pozostały średnie ceny oleju napędowego i autogazu, odpowiednio 5,48 i 2,72 zł/l.

Tym samym zmniejsza się różnica między średnią ceną benzyny 95 i oleju napędowego i wynosi obecnie 6 groszy na litrze. Na części stacji już w tym tygodniu można było zauważyć, że ceny benzyny przekroczyły dotychczasowy poziom cen oleju napędowego. Powodem takiego stanu jest gwałtowny wzrost cen hurtowych benzyny, która na koniec stycznia jest w hurcie o 2 grosze na litrze droższa od oleju napędowego.  Po raz ostatni taką relację między cenami notowaliśmy w I połowie października 2012 roku.

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 1-02-2013 w Orlenie: Eurosuper 95 – 4392 PLN/1000l (wzrost o 67 PLN/1000l w porównaniu do cen z 25-01-2013), Superplus 98 – 4451 PLN/1000l (wzrost o 66 PLN/1000l), olej napędowy 4372 PLN/1000 l (bez zmiany), olej napędowy grzewczy 3135 PLN/1000 l (wzrost o 3 PLN/1000l). 

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 1-02-2013 w Lotosie: Eurosuper 95 – 4391 PLN/1000l (wzrost o 65 PLN/1000l w porównaniu do cen z 25-01-2013),  Superplus 98 – 4451  PLN/1000l (wzrost o 66 PLN/1000l), olej napędowy 4371 PLN/1000 l (spadek o 1 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 3141 PLN/1000 l (wzrost o 8 PLN/1000l).

Ceny ropy naftowej Brent kolejny tydzień z rzędu kończą wzrostami. W porównaniu z minionym piątkiem poziom cen jest ponad 2 USD wyższy. W całym styczniu notowania marcowej serii kontraktów na ropę Brent wzrosły ponad 7 USD i jest to najwyższy miesięczny wzrost cen od sierpnia 2012 roku. Dziś rano ceny marcowych kontraktów na ropę Brent w Londynie zbliżyły się do poziomu 116 USD/bbl i są najwyższe od kwietnia ubiegłego roku. Wzrosty cen ropy to wynik spodziewanej poprawy perspektyw gospodarczych głównie w krajach największych konsumentach ropy naftowej i oczekiwań, że w światowej gospodarce najgorsze mamy już za sobą.

Napływ dobrych danych makro ze światowej gospodarki wyraźnie wpływa na apetyt na ryzyko i inwestycje w bardziej ryzykowne aktywa, w tym surowce. Dodatkowo nic nie wskazuje na redukcję premii za ryzyko geopolityczne. USA mają pretensje do Rosji i Iranu o wspieraniu reżimu w Syrii. Syria grozi odwetem za izraelskie ataki na granicy syryjsko-libijskiej. Przedstawiciele władz Iranu twierdza, że jakikolwiek atak na Syrię odbiorą jako atak na Iran. Dodatkowo Iran poinformował o planach uruchomienia nowych wirówek do wzbogacania uranu w ośrodku jądrowym Natanz.

Import irańskiej ropy w grudniu nieoczekiwanie wzrósł do 1,4 mln bbl/d z poziomu poniżej 1 mln bbl/d w sierpniu 2012 roku po wprowadzeniu nowych sankcji. Wzrost importu możliwy był dzięki zwiększeniu  dostaw ropy głównie do Chin i Indii oraz wzroście floty tankowców – przede wszystkim za sprawą transakcji z Chinami. Obecnie ponad 43% irańskiej ropy trafia właśnie do Chin. Tak czy inaczej import irańskiej ropy jest nadal 35% (0,8 mln bbl/d)  niższy w porównaniu z rokiem 2011, czyli okresem przed zaostrzeniem sankcji.

Na rynkach światowych  tempo wzrostu cen benzyn jest  obecnie ponad dwukrotnie wyższe od tempa wzrostu cen olejów co widoczne jest również na krajowym rynku hurtowym. Po części  związane jest to z poprawą perspektyw gospodarczych w USA i znacznym ograniczeniem mocy przerobowych amerykańskich rafinerii w północno-wschodnim regionie kraju . Ponad 34% ogólnoświatowej konsumpcji benzyn przypada na USA.  Amerykańskie rezerwy ropy naftowej po ubiegłotygodniowym wzroście są obecnie 30 mln bbl wyższe (9%) w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Poziom konsumpcji paliw w USA ustabilizował się na poziomie 18,6 mln bbl/d i praktycznie od dwóch tygodni nie obserwujemy większych zmian. Zapasy benzyn i olejów zmniejszyły się odpowiednio 1 mln bbl i 2,3 mln bbl. Nadal stosunkowo niski pozostaje amerykański poziom zapasów olejów. W porównaniu z rokiem ubiegłym rezerwy olejów spadły o  15 mln bbl – 10%.

 

Komentarz:

Urszula Cieślak

Rafał Zywert

BM REFLEX


  • Currently 5 out of 5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rating: 5/5

Dziękujemy za Twóją ocenę!

Oceniałeś już tę stronę!

Twoja ocena została zmieniona. Dziękujemy!

Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska