Jesteś w: Af Portal / Komentarz BM Reflex / Diesel wciąż w górę



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

2011-11-18

Diesel wciąż w górę

Diesel droższy od benzyny o 12 groszy na litrze. Złe wieści dla kierowców. Ceny wciąż będą rosły.

Już nie o 8 groszy na litrze jak w 2008 roku, nie o 6 groszy jak tydzień temu, ale średnio o 12 groszy więcej płacimy za litr diesla niż popularnej "95". Ta dysproporcja będzie się pogłębiać. W ślad za zmianami cen na rynku hurtowym w dalszym ciągu należy się spodziewać podwyżek cen oleju napędowego na stacjach, natomiast na części z nich powinny zacząć nieznacznie spadać ceny benzyn. Większych zmian nie spodziewamy się jedynie w przypadku autogazu.

Na rynku hurtowym, ceny oleju napędowego są wyższe od cen benzyny bezołowiowej 95 o około 260 zł/1000 l. To niestety wymusi na właścicielach stacji kolejne decyzje o podwyżkach cen diesla. Zmiany te odnotujemy prawdopodobnie już w przyszłym tygodniu. Należy się spodziewać, że za litr diesla na stacji zapłacimy od 4,48 do 4,65 zł. Ceny benzyny Eurosuper 95 pozostaną na poziomie 4,35 - 4,50 zł/l.

Najniższe ceny paliw w mijającym tygodniu - podobnie tydzień temu - notowaliśmy w województwie lubelskim. Tu za litr benzyny bezołowiowej 95 płacono średnio 5,35 zł, a oleju napędowego 5,51 zł/l. Najwyższe ceny paliw odpowiednio 5,45 i 5,58 zł/l były w województwie lubuskim. Nie oznacza to jednak, że w lubuskim podwyżki cen były najwyższe. Najbardziej w skali tygodnia, bo o 13 groszy na litrze zdrożał diesel w województwach lubelskim i podlaskim, a benzyna bezołowiowa 95 - o 5 groszy na litrze - w województwie świętokrzyskim.

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 18 listopada 2011 r. w Orlenie: Eurosuper 95 - 4169 zł/1000l (spadek o 66 zł/1000 l w porównaniu do cen z 11 listopada 2011), Superplus 98 - 4288 zł/1000 l (spadek o 44 zł/1000 l), olej napędowy 4433 zł/1000 l (wzrost o 62 zł/1000 l), olej opałowy lekki 3355 zł/1000 l (wzrost o 78 zł/1000 l).

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 18 listopada 2011 r. w Lotosie: Eurosuper 95 - 4174 zł/1000 l (spadek o 56 zł/1000 l w porównaniu do cen z 11 listopada 2011), Superplus 98 - 4293 zł/1000 l (spadek o 34 zł/1000 l), olej napędowy 4433 zł/1000 l (wzrost o 62 zł/1000 l), olej opałowy lekki 3341 zł/1000 l (wzrost o 78 zł/1000 l).

Mijający tydzień na rynku ropy naftowej upłynął pod znakiem zauważalnego zmniejszenia różnicy (spreadu) między cenami ropy Brent i WTI. Obecnie ropa Brent w Londynie jest 10 dolarów droższa od ropy WTI, a jeszcze kilka tygodni temu różnica ta wyraźnie przekraczała poziom 20 dolarów. Na europejski rynek powoli wracają dostawy libijskiej ropy, choć droga do pełnego przywrócenia wielkości eksportu jest jeszcze daleka. Kryzys zadłużenia w Europie wyraźnie nie służy notowaniom cen ropy Brent, które spadły do poziomu 109 dolarów i są najniższe od ponad 2 tygodni. Sytuacja w Europie znajduje swój wyraz w rentownościach europejskich obligacji. Dodatkowo zaniepokoił raport Fitch na temat ekspozycji amerykańskich banków na pogarszającą się sytuację finansową Europy. Rynek obawia się już nie tylko recesji w Europie, ale również poważnych problemów w światowej gospodarce, co wpłynęłoby negatywnie na poziom konsumpcji ropy, z tym, że należy pamiętać o niskiej wartości elastyczności dochodowej popytu na ropę.

Tymczasem Międzynarodowa Agencja Energii dokonała jedynie symbolicznej rewizji w dół prognoz światowej konsumpcji ropy. Według najnowszych szacunków w tym roku światowa konsumpcja ropy wzrośnie 0,9 mln bbl/d (1%) do poziomu 89,2 mln bbl/d. Rok 2012 przyniesie dalszy wzrost światowego popytu na ropę do poziomu 90,5 mln bbl/d (+1,3 mln bbl/d). MAE podkreśla przy tym wysokie tempo wzrostu światowej konsumpcji diesla.

Z kolei na rynku amerykańskim notowania ropy WTI przekroczyły w tym tygodniu poziom 100 dolarów po raz pierwszy od 5 miesięcy. Zwyżkom cen ropy WTI pomogły informacje o odwróceniu rurociągu Seaway. Enbridge po wykupieniu 50% udziałów w rurociągu Seaway od Conoco Phillips, zapowiedział wspólnie z Enterprise Products Partners LP, odwrócenie kierunku rurociągu Seaway łączącego magazyny amerykańskiej ropy w Cushing z amerykańskim wybrzeżem w Zatoce Meksykańskiej. Ropa ma płynąć z Cushing do Zatoki Meksykańskiej już w połowie przyszłego roku. Do końca 2013 r. zdolności przesyłowe osiągną 0,4 mln bbl/d. Decyzja ta rozwiązuje w pewnym stopniu problem "wąskiego gardła" i braku zdolności magazynowych dla ropy w Cushing. Plany rozbudowy rurociągu Keystone XL z Cushing do wybrzeża USA zaowocowałyby, stworzeniem największego systemu dystrybucyjnego w Ameryce Północnej, prowadzącego ze złóż ropy w kanadyjskiej prowincji Alberta do amerykańskich rafinerii i portów w Zatoce Meksykańskiej. Docelowe zdolności przesyłowe szacuje się na 1,1 mln bbl/d.


Komentarz: Urszula Cieślak, Rafał Zywert BM REFLEX Sp. z o.o. i Wspólnicy Spółka Komandytowa

REFLEX logo300

  • Currently 0 out of 5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ocena: 0/5

Dziękujemy za Twóją ocenę!

Oceniałeś już tę stronę!

Twoja ocena została zmieniona. Dziękujemy!

Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska