Jesteś w: Af Portal / Technika / Innowacje / Innowacje BMW



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

Ankieta tygodnia
Czy powinno się zabronić wjazdu starszych wysokoprężnych aut do miast?
Tak, bo to one najbardziej zanieczyszczają środowisko.
Nie, nie idźmy śladem Niemiec.
Tylko wtedy, gdy nie spełniają żadnych norm emisji spalin.
2014-12-26

Innowacje BMW

Innowacje BMW

Już na zeszłorocznych targach BMW Group demonstrowało wiele rozwiązań, które stanowiły absolutne nowości. Ich dalszy rozwój pozwolił przygotować na najbliższe targi CES 2015 (6-9 stycznia 2015) sporo niespodzianek.

Platformą do 360-stopniowego unikania kolizji jest bezpieczne rozpoznawanie pozycji i otoczenia, a samochodem badawczym jest BMW i3. Cztery zaawansowane skanery laserowe rejestrują otoczenie i prawidłowo identyfikują przeszkody, jak np. kolumny w wielopoziomowym garażu. Jeśli auto zbliża się zbyt szybko do kolumny lub ściany, system hamuje, by nie dopuścić do kolizji, i zatrzymuje samochód precyzyjnie co do centymetra w bezpiecznej odległości. Jeśli kierowca zechce odjechać od przeszkody lub zmienić kierunek, system zwolni hamulce. Zdejmując kierowcy z barków ciężar wypatrywania przeszkód w słabej widoczności, system ten zdecydowanie podnosi bezpieczeństwo. Podobnie jak wszystkie inne systemy wsparcia kierowcy w autach BMW, tak i decyzje tego systemu mogą być „przełamane” przez kierowcę w każdej chwili, jeśli postanowi on wymusić swą wolę.

W pełni automatyczne parkowanie w wielopoziomowych garażach - dynamiczne i bezpieczne także bez kierowcy. Całkowicie autonomiczny system wsparcia parkingowego Remote Valet Parking Assistant w badawczym pojeździe BMW i3 opiera się na wynikach skanowania otoczenia przez laserowe skanery i na znajomości cyfrowych planów budynku, np. wielopoziomowego garażu. Po uruchomieniu systemu przez kierowcę (za pośrednictwem np. zegarka Smartwatch), system przeprowadzi samochód przez garaż, także na inny poziom, z minięciem niespodziewanych przeszkód (nieprawidłowo czy niestarannie zaparkowane inne auta itp.), podczas gdy kierowca już dawno będzie na spotkaniu, na które tu przyjechał. Po znalezieniu odpowiedniego miejsca, system zaparkuje i zablokuje zamki. Kiedy kierowca ponownie aktywuje system i przywoła samochód, Remote Valet natychmiast uruchomi auto i podąży na spotkanie ze swym kierowcą, ale kalkulując prędkość przemieszczania się tak, by podjechać w miejsce spotkania dokładnie w chwili, gdy znajdzie się tak kierowca.

Z systemem Remote Valet wiąże się jeszcze jeden system, który umożliwia prawidłowe i bezpieczne manewrowanie w garażach itp. - system nawigowania bez sygnału GPS, który w zamkniętych pomieszczeniach jest bardzo nieprecyzyjny (o ile w ogóle jest dostrzegalny). System ma w pamięci cyfrowe plany garażu i w oparciu o odczyty swych skanerów i innych czujników, precyzyjnie lokalizuje swe położenie i potrafi dzięki specjalnym algorytmom we właściwy sposób odnajdować drogę, jaką powinien pokonać, by znaleźć się w wybranym miejscu - czy też by znaleźć wolne miejsce.

Systemy wsparcia podnoszą bezpieczeństwo jazdy, jednak stopień, w jakim wspierają kierowcę, może być różny. Najwyższym stopniem - jak w przypadku Remote Valet Parking Assistant - jest system całkowicie automatyczny, autonomiczny, niewymagający nadzoru ze strony kierowcy, a nawet jego obecności w pojeździe. Bezpośrednim poprzednikiem systemu w pełni automatycznego jest system wysoce zautomatyzowany, który potrafi samoczynnie sterować samochodem w osi wzdłużnej (do przodu lub do tyłu) i poprzecznej (skręcając za pomocą układu kierowniczego). Takie nie w pełni zautomatyzowane systemy są autonomiczne, ale wymagają nadzoru ze strony kierowcy.

Najniższym poziomem są systemy wspierające, których automatyka obejmuje tylko wspieranie kierowcy w nadzorowaniu albo ruchów wzdłużnych, albo poprzecznych (jak np. automatyczny regulator prędkości).


  • Currently 0 out of 5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ocena: 0/5

Dziękujemy za Twóją ocenę!

Oceniałeś już tę stronę!

Twoja ocena została zmieniona. Dziękujemy!

Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska