Jesteś w: Af Portal / Testy / Testy osobowych / Bezpieczne i oszczędne Citigo



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

Dane techniczne

Model/Wersja silnikowa
Citigo
Wersja wyposażeniowa
Elegance
Wersja nadwozia
5d
Segment
A
Silnik [typ]
1.0 MPI
Pojemność [cm3]
999
Maksymalna moc [KM/obr./min]
75/6200
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]
95/3000-4300
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h [s]
13,2
Prędkość maksymalna [km/h]
171
Średnie zużycie paliwa [litry/100 km]
4,5
Skrzynia biegów [typ przekładni, liczba biegów]
5-biegowa manualny
Rodzaj napędu
Napędzane koła przednie
Długość/szerokość/wysokość [mm]
3563/1654/1478-1489
Rozstaw osi [mm]
2407
Masa pojazdu [kg]
1290
Cena [zł]
Wersja bazowa od 42 190

Plusy i minusy

Plusy
Komfort jazdy
Duża funkcjonalność
Cena w stosunku do jakości
Siatki w bagażniku
Minusy
Pojedyncze przełączniki szyb
Półka opuszczana ręcznie
Zbyt „twarde” zamykanie drzwi
2014-09-07

Bezpieczne i oszczędne Citigo

Produkowane od 2011 roku małe Citigo jak sama nazwa wskazuje to miejski samochód naszych południowych sąsiadów i najmniejszy w ofercie Skody. Postanowiliśmy sprawdzić jego możliwości.

Auto prezentuje się skromnie i zdaje się, że taką minimalistyczną stylistykę przyjęli projektanci. Nie sposób uniknąć porównań z bliźniaczymi VW up! i Seat Mii - Citigo wydaje się być niestety najmniej atrakcyjnie.

Zaglądając do środka zostajemy pozytywnie zaskoczeni. Wykończenie jest estetyczne, przyciski rozmieszczone czytelnie i intuicyjnie. W ogóle cała kabina zaprojektowana jest bardzo funkcjonalnie, a każda wolna przestrzeń wykorzystana na schowki, kieszenie czy półeczki. W tym przedziale cenowym jakość wykonania jest adekwatna do ceny.

Jeżeli chodzi o komfort jazdy, fotele są wygodne, a i widoczność bardzo dobra. Wysoki kierowca też podróżować będzie bez problemów po odsunięciu przedniego fotela. W przypadku czwórki podróżujących, aby było wygodnie powinny być to osoby niezbyt wysokie. Kiedy na pokładzie nie ma kompletu nikt nie powinien narzekać na brak przestrzeni. Citigo zdaje się być doskonałym autem na zakupy, lecz proponowalibyśmy jeździć tylko z jednym dzieckiem. Dla pasażerów tylnych siedzeń dedykowane są również siatki naszyte na boki przednich foteli. To idealny schowek na jakieś drobiazgi, zwłaszcza w trakcie dłuższej trasy.

Bagażnik testowanego malucha jest największy w swojej klasie i zmieścimy w nim więcej niż możemy przypuszczać na pierwszy rzut oka. Wielkość bagażnika wynosi 251 l, zaś po złożeniu tylnych siedzeń powiększa się do 959 l. Niezwykle praktyczne są haczyki oraz siatki w bagażniku, które pozwolą bezpiecznie przewozić rzeczy i zachować porządek. Wartością dodaną jest możliwość przymocowania siatek na różne sposoby. Niedosyt pozostaje, jeżeli chodzi o wysoki próg załadunku oraz półkę, której nie unosi klapa.

Mankamentem są także pojedyncze przełączniki elektrycznego sterowania szyb. Kierowca jadący sam ma utrudnione otwieranie szyby po stronie pasażera. W testowanej wersji 5-drzwiowej tylne okna są uchylne.

O bezpieczeństwo w Citigo dbają m.in. przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera. Do wyposażenia standardowego wchodzą też boczne poduszki powietrzne z funkcją ochrony głowy. W testach Euro NCAP Citigo wyróżnione zostało najwyższym poziomem bezpieczeństwa aktywnego i biernego.

Spalanie przy tym małym silniku jest przyzwoite, a mianowicie w trasie uzyskaliśmy wynik 4,2 l/100 km, zaś w mieście 5,5 l/100 km.

Model, który testowaliśmy posiadał mały 3-cylindrowy silnik benzynowy, o maksymalnej mocy 75 KM. Maksymalna prędkość auta to 171 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h osiąga w czasie 13,2 sek.

W przypadku miejskiego auta to wystarczająco, jednak będąc w trasie należy wyprzedzać wyjątkowo ostrożnie. To malutkie auto mierzące 3563 mm długości należy również pochwalić za komfort jazdy kierowcy oraz dużą stabilność na zakrętach.

W przypadku Citigo to jednak nie przyspieszenie i moc mają być cechami dominującymi. Można by również dyskutować o estetyce auta. To i tak najważniejsze są bezpieczeństwo i komfort, a to Citigo z pewnością zapewnia.


Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska