Jesteś w: Af Portal / Testy / Testy osobowych / Skaut w podróży



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

Dane techniczne

Model/Wersja silnikowa
Octavia Combi
Wersja wyposażeniowa
Scout
Wersja nadwozia
5d
Segment
C
Silnik [typ]
2,0 TDI 184 KM
Pojemność [cm3]
1968
Maksymalna moc [KM/obr./min]
135 / 3500-4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]
380 / 1750-3250
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h [s]
7,8
Prędkość maksymalna [km/h]
219
Średnie zużycie paliwa [litry/100 km]
5,0 (dane producenta)
Skrzynia biegów [typ przekładni, liczba biegów]
6-biegowa automatyczna DSG
Rodzaj napędu
4x4
Długość/szerokość/wysokość [mm]
4685-4785 / 1814 / 1531
Rozstaw osi [mm]
2677
Masa pojazdu [kg]
1559
Cena [zł]
bazowa 124 000

Plusy i minusy

Plusy
Ekonomiczny silnik
Intuicyjność rozwiązań
Dobre przyspieszenie
Minusy
Brak odtwarzacza CD
Cena
2016-08-25

Skaut w podróży

Okres wakacyjny sprzyja podróżowaniu. Postanowiliśmy wybrać się w drogę nową Skodą Octavią Scout. Poniżej prezentujemy wynik naszego testu.

Nie jest niczym odkrywczym, stwierdzenie, że Octavia Scout bazuje na Octavii Combi 4x4. Bryła i koncepcja jest zatem dobrze znana, jednak mocniejsza, bardziej wyrazista, obszerniejsza i zgodnie z deklaracjami producenta oszczędniejsza.

Auto ma charakter zdecydowanie offroadowy. Spoiler na przednim zderzaku dodaje pazura, co podkreślają jeszcze osłony nadkoli i progów drzwi. Tył również wygląda solidnie.

Podniesione zostało zawieszenie (w stosunku do podstawowej Octavii) i obecnie prześwit wynosi 171 mm, co pozwala na swobodniejsze pokonywanie terenów z większymi nierównościami, takimi jak łąki czy leśne drogi.

Warto dodać, że Octavia Scout dostępna jest wyłącznie w wersji Combi.

Zaglądając do środka widzimy prostą stylistykę do której przyzwyczaił już czeski producent. Materiały wykończeniowe wyglądają dobrze i estetycznie. Prostota, a nawet pewien minimalizm zupełnie nie przeszkadzają. Wnętrze prezentuje się bardzo przyzwoicie. Co ważniejsze, przemyślane rozłożenie wszystkich elementów zapewnia funkcjonalność i komfort kierowcy, który nie musi niczego szukać, gdyż wszystko znajduje się w zasięgu ręki. Możliwość sterowania radiem bez odrywania rąk z kierownicy daje trzyramienna wielofunkcyjna kierownica. Jedno drobne zastrzeżenie odnośnie możliwości słuchania muzyki w podróży - to brak odtwarzacza CD. Należy pamiętać, aby ulubioną ścieżkę dźwiękową przed drogą przegrać na inny nośnik, co dla niektórych może być uciążliwe.

Do standardowego wyposażenia należy tapicerka z brązowej lub czarnej tkaniny. Charakter auta podkreśla logo Scout umieszczone na siedzeniach, kierownicy oraz na gałce dźwigni drążka zmiany biegów.

Auto oferuje dużo miejsca dla pierwszego rzędu siedzeń. Szeroka możliwość regulacji siedzisk jak i podłokietników zapewni wygodę wysokim oraz tęższym kierowcom.

Z tyłu na miejsce również nie można narzekać, jednak trzy osoby na tylnej kanapie nie będą miały luzu w trakcie dłuższej podróży, zwłaszcza pasażer jadący w środku. Komfort zapewniony będzie przy dwóch podróżujących z tyłu zwłaszcza, że mogą korzystać z rozkładanego podłokietnika i uchwytów na napoje.

Bagażnik ma pojemność 610 litrów, po złożeniu oparcia kanapy dochodzimy do 1740 litrów. Dzięki podwójnej podłodze bagażnika zmniejszona została różnica między krawędzią załadunkową. Po złożeniu oparcia fotela pasażera można przewozić przedmioty o długości do prawie 3 metrów. Funkcjonalność podnoszą też praktyczne elementy zastosowane w przestrzeni bagażowej typu haczyki, przegródki czy siatki.

Osobiście nie jestem zwolennikiem zbyt dużej ilości elektroniki w autach, ale kiedy padał deszcz doceniliśmy elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika (opcjonalnie koszt 1450 zł).

Octavia Scout dobrze trzyma się drogi. Z tyłu zastosowano nowoczesną oś wielowahaczową. Oś przednia z kolumnami MacPhersona i dolnymi wahaczami trójkątnymi, została poddana ulepszeniom konstrukcyjnym. Efekt od razu czuć na drodze. W testowanym modelu pracował silnik wysokoprężny o mocy 184 KM z automatyczną sześciostopniową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem DSG oraz napędem na cztery koła.

Dostępne są również silnik wysokoprężny o mocy 150 KM oraz benzynowy 1.8 TSI (180 KM). Wszystkie silniki wyposażone są w funkcję odzyskiwania energii i system Start-Stop.

Biorąc pod uwagę kubaturę testowanego auta wynik 7,8 sek. od 0 do 100 km/h, jest wynikiem w pełni satysfakcjonującym. W trasie jest zrywny, a silnik pracuje cicho. Spalanie wyniosło: w mieście ok. 7 l/100 km, zaś w trasie przy spokojnej jeździe zeszliśmy do 6 l/100km.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo mamy dostępne trzypunktowe pasy bezpieczeństwa oraz możliwość zamontowania do dziewięciu poduszek powietrznych. Ponadto na życzenie dostępna jest funkcja nadzoru odstępu z awaryjnym hamowaniem, hamulec antykolizyjny z automatycznym hamowaniem w razie wypadku, ochrona jadących, Crew Protect Assistant, zwiększająca stopień ochrony kierowcy i pasażera w sytuacji grożącej wypadkiem czy funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy.

Testowana Octavia Combi Scout kosztuje 168 650 zł, tj. ponad 40 tys. zł więcej od kwoty bazowej. Nie trzeba się jednak dziwić, bo wyposażenie dodatkowe jest naprawdę imponujecie. U nas doszły m.in. reflektory bi-ksenonowe oraz AFS z LED z funkcją dynamicznego oświetlania zakrętów wraz ze spryskiwaczami reflektorów przednich, system nawigacji Amundsen z mapą Europy, funkcja rozpoznawania znaków drogowych, bezkluczykowy system obsługi samochodu, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, kamera cofania, hak holowniczy (demontowany) z adapterem, podgrzewane fotele przednie i zewnętrzne miejsca tylnej kanapy, aktywny tempomat, tapicerka Scout Alcantara+ skóra, relingi dachowe w kolorze aluminium i inne.

Octavia Scout jest ciekawą propozycją zwłaszcza, że do rodzinnego samochodu z dużym i praktycznym bagażnikiem dostajemy napęd 4x4. Auto jest zwinne, dobrze trzyma się w zakrętach, nawet przy dużych prędkościach. Moc silnika, praktyczność rozwiązań w połączeniu z dobrym spalaniem wystawia na pokuszenie miłośników podróży. W porywaniu z konkurentami wypada korzystnie, jednak powstaje pytanie czy i tak cena bazowa 124 tys. zł nie jest zbyt wygórowana.


Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska