Jesteś w: Af Portal / Testy / Testy osobowych / Test Peugeota RCZ 1.6 THP Brownstone



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

Dane techniczne

Model/Wersja silnikowa
RCZ 1.6
Wersja wyposażeniowa
Brownstone
Wersja nadwozia
coupe
Segment
S
Silnik [typ]
R4 turbo
Pojemność [cm3]
1598
Maksymalna moc [KM/obr./min]
200/5800
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]
275/1700
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h [s]
7,5
Prędkość maksymalna [km/h]
240
Średnie zużycie paliwa [litry/100 km]
6,7
Skrzynia biegów [typ przekładni, liczba biegów]
M6
Rodzaj napędu
przedni
Długość/szerokość/wysokość [mm]
4287/1845/1362
Rozstaw osi [mm]
2596
Masa pojazdu [kg]
1297
Cena [zł]
135.100

Plusy i minusy

Plusy
dobre wyposażenie
elitarność
użyteczność na co dzień
Minusy
wysoka cena zakupu
mało sztuk na Polskę
przedni napęd
Bezpośredni konkurenci
Hyundai Genesis 2.0 TCI/210 KM - 114.900 zł
VW Scirocco 2.0 TSI/210 KM - 101.490 zł
2012-09-06

Test Peugeota RCZ 1.6 THP Brownstone

Wersje limitowane są fajne, ale muszą spełniać jeden warunek - liczba wyprodukowanych sztuk nie powinna być specjalnie duża. W przypadku RCZ-ta Brownstone do Polski trafiło tylko 10 egzemplarzy.

I nawet jeśli Brownstone to tylko nieco wzbogacona wersja zwykłego RCZ-ta z najmocniejszym motorem to i tak auto spełnia warunek elitarności. Z tysiąca wyprodukowanych tylko 10 trafi do naszego kraju, a więc szansa, że na ulicy spotkamy takie same Brownstone jest niewielka. Od razu napiszmy, że cena tego auta wcale nie jest niska, bo kosztuje 135 tys. zł, czyli o ponad 14 tys. zł więcej od "zwykłego" RCZ-ta. Za tę kwotę jednak otrzymujemy dodatkowe wyposażenie, które po zsumowaniu kosztowałoby dużo więcej: m. in. nawigację, zestaw hi-fi JBL, tapicerkę z alcantary oraz skóry i 19-calowe felgi aluminiowe. Do tego dochodzi jeszcze specjalny kolor, który nie jest dostępny w normalnych wersjach. Niestety pod maską bez zmian i nie mamy chociaż kilku koni więcej. Oczywiście nie uważamy, że seryjne 200 KM nie jest wystarczające, bo tak nie jest, chodzi raczej o to, aby nad właścicielem "zwykłego" RCZ-ta z silnikiem 200 KM mieć większą przewagę niż tylko tę wynikającą z faktu, że więcej zapłaciliśmy.

Ten wygląd mówi wszystko

O wyglądzie tego modelu wiele już napisano, zdecydowanie tak pięknego Peugeota jeszcze nie było. Wystarczy wspomnieć o przetłoczeniu na tylnej szybie, którym, gdy pada deszcz leje się strumieniem woda - bardzo fajna rzecz. Model ten ma świetnie dobrane proporcje i wygląda jakby kosztował 200 tys. zł a nie nieco ponad 100. Podobają się także szyby bez ramek i kształt auta. Na rynku nie znajdziemy porównywalnego pojazdu, no może z wyjątkiem Hyundaia Genesisa Coupe, ten jednak ma tylny napęd. Oczywiście jest jeszcze VW Sirocco, ale ten ma z tyłu klapę bagażnika jak w hatchbaku i nie wygląda aż tak ładnie. Zresztą o tym, że ten model kupowany jest przede wszystkim oczami nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Jedyna rzecz, którą naszym zdaniem moża by poprawić to tylny spoiler. A dokładnie to, że nie widać go z kabiny gdy już się wysunie (co dzieje się po przekroczeniu 85 km/h lub po naciśnięciu przycisku znajdującego się w środkowym tunelu).

Szybki, ale oszczędny

Jak jeździ Peugeot z silnikiem 1.6 o mocy 200 KM wielokrotnie już pisaliśmy (m. in. w teście RCZ-ta i 308 GTi), ale powtórzmy to raz jeszcze, to auto ma tak gigantyczny moment obrotowy, że w trasie w zasadzie w ogóle nie trzeba sobie zawracać głowy redukowanie biegów, w celu wyprzedzenia wolniej jadących pojazdów. Poza tym silnik 1.6 THP potrafi być na prawdę oszczędny - nam na zwężeniach na trasie z Piotrkowa Trybunalskiego do Warszawy spalał poniżej 6 litrów na 100 km! I nawet jeśli wlekliśmy się tam za ciężarówkami na szóstym biegu z prędkością między 50 a 70 km/h to proszę spróbować osiągnąć taki wynik innym usportowionym pojazdem. Limitowana wersja Brownstone wyposażona była w dedykowane do niej, nomen omen bardzo ładne, 19-calowe felgi. Zwykle jazda na "dziewiętnastkach" może już stwarzać problemy na naszych dziurawych drogach, ale w tym wypadku o dziwo nie jest to szczególnie odczuwalne.

Auto rodzinne?

Równie pozytywnie oceniamy wnętrze RCZ-ta, co prawda jego deska rozdzielcza i kierownica jest niemalże taka sama jak w 308, ale tam nie jest brzydka. Z drugiej strony, to przecież dość tanie, zbudowane na bazie kompakta coupe. Co ciekawe RCZ oferuje całkiem dobre właściwości przewozowe. Największym problemem jest dość słabawy dostęp do bagażnika, bo już ten ostatni ma jak na coupe bardzo dużą pojemność. Do tego Peugeot wyposaża RCZ-ta w składane oparcie tylnej kanapy, co dodatkowo zwiększa możliwości przewozowe. Nam udało się zmieścić z tyłu rower górski, oczywiście przy rozłożonym oparciu tylnej kanapy i po zdemontowaniu kół w rowerze. Nie zmienia to faktu, że niewiele tego typu pojazdów może poszczycić się taką uniwersalnością, będą przy tym w 100-procentach rasowymi coupe. Próbowaliśmy także przewozić sportowym Peugeotem młodzież młodszą i tu już nie do końca nam się udało. Z tyłu udało nam się zmieścić tylko węższy fotelik dla pięciolatka, większy dla trzylatka, nie chciał przejść przez szparę utworzoną z oparcia przedniego fotela i nadwozia.
Podsumowując RCZ z silnikiem 1.6 o mocy 200 KM to świetny samochód, a w wersji Brownstone dodatkowo dość rzadki.


Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska