Jesteś w: Af Portal / Testy / Testy osobowych / W miejskiej dżungli i nie tylko



Infolinia_shrt

defensywnikierowcy.pl

 

Dane techniczne

Model/Wersja silnikowa
Yeti 2.0 TDI CR Outdoor
Wersja wyposażeniowa
Elegance
Wersja nadwozia
SUV 5-drzwiowy
Segment
H
Silnik [typ]
diesel
Pojemność [cm3]
1968
Maksymalna moc [KM/obr./min]
170/4200
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]
350/1750-2500
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h [s]
8,4
Prędkość maksymalna [km/h]
201
Średnie zużycie paliwa [litry/100 km]
7,1
Skrzynia biegów [typ przekładni, liczba biegów]
Manualna 6-stopniowa
Rodzaj napędu
na 4 koła
Długość/szerokość/wysokość [mm]
4222/1793/1680
Rozstaw osi [mm]
2576
Masa pojazdu [kg]
1465
Cena [zł]
bazowa od 112 000

Plusy i minusy

Plusy
Dobra jakość wykonania
Niezłe prowadzenie
Skuteczne hamulce
Dobrze wyciszone wnętrze
Minusy
Zbyt mały bagażnik
Trochę za mały schowek z przodu
Lekko „uwierający” fotel kierowcy
2015-04-22

W miejskiej dżungli i nie tylko

Równo 10 lat temu Yeti ujrzało światło dzienne jako concept car na salonie w Genewie. Do salonów trafiło w 2009 roku. Obecnie, po faceliftingu dostępne jest w dwóch wariantach: Yeti oraz Yeti Outdoor. Na test wybraliśmy się tym drugim.

Z zewnątrz auto prezentuje się dobrze, a wygląd świadczy nie tylko o zamiłowaniu przygód, ale również wskazuje na mocny charakter. W testowanym modelu uwagę zwracają relingi dachowe, boczne listwy ochronne, tylny srebrno-czarny zderzak, jak też ciekawe obręcze kół ze stopów lekkich. Pojawiły się również bi-ksenonowe reflektory przednie ze światłami do jazdy dziennej, oczywiście w technologii LED.

Bez względu na wersję, możemy wybierać między napędem 4x4 a napędem na przednią oś. W testowanym modelu mieliśmy do czynienia z tym pierwszym w połączeniu z funkcją off-road. Należy zauważyć, że testując auto w trudnym terenie opcja ta jest bardzo przydatna, zwłaszcza w tracie zjazdów.

Wnętrze nie uległo dużym przemianom. Cechuje je chyba przede praktyczność, o czym świadczyć może duża ilość schowków, półek i uchwytów (np. na bilety parkingowe, schowek w górnej części deski rozdzielczej, podwójny uchwyt na napoje itp.).

Poczucie przestrzeni potęguje panoramiczne okno dachowe. Osoby wysokie, nie będą miały problemu z podróżą, bo Yeti gwarantuje wystarczającą ilość miejsca, zarówno z przodu jak i nad głową. Środkowe siedzisko drugiego rzędu jest niestety zbyt wąskie. Z długiej jazdy w pięć osób nie wszyscy będą zadowoleni. Jeżeli chodzi o komfort podróży to zachowany będzie przy czterech osobach. Należy jednak dodać, że pomimo różnych konfiguracji z ustawieniem fotela kierowcy, ciągle nie mogłem osiągnąć pełnej satysfakcji.

W przypadku deski rozdzielczej, zaprojektowana jest ona intuicyjnie. Większość przycisków i pokręteł znajduje się w zasięgu kierowcy. Co ważne wykonane są schludnie i estetycznie. Drobne zastrzeżenie do zbyt nisko umiejscowionego sterowania nadmuchem.

Uwagę zwraca również bardzo estetyczna trójramienna kierownica, w której znajduje się funkcja obsługi radia i telefonu.

Jak na takie auto, bagażnik nie jest zbyt imponujących rozmiarów, lecz charakteryzuje go funkcjonalność i praktyczność. Pojemność z oparciami tylnych foteli wynosi niewiele ponad 400 l, zaś wyciągając je osiągamy ładowność do 1760 l (przy złożonych fotelach 1580 l). Dużym plusem jest to, ze fotele są oddzielne, co pozwala niezależnie je składać. Sposób wyjmowania jest intuicyjny i prosty. W bagażniku, testowanego auta znajdowało się całe mnóstwo przydatnych rozwiązań jak np.: system ruchomych haczyków, zestawy siatek, zapobiegających przemieszczaniu bagażu, czy dwustronna mata na podłogę bagażnika.

Pod maską testowanego modelu pracował turbodoładowany 2-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 170 KM, co z pewnością przekłada się na dużą radość z jazdy. Silnik pracuje cicho i szybko reaguje na przyciśnięcie gazu. Od 0 do 100 km/h Yeti Outdoor przyspiesza w 8,4 sek. W środku nie słychać hałasów dochodzących z zewnątrz, również przy dużych prędkościach. Auto prowadzi się pewnie. Dobrze trzyma się drogi, zwłaszcza na zakrętach, chociażby dzięki zaawansowanym układom ESP. Spalanie wypada rozsądnie i pokrywa się z deklarowanym przez producenta. W mieście wyniosło około 7,2 l/100 km, w trasie spadło do 5 l/100 km, w cyklu mieszanym wyniosło 5,9 litrów.

Gama oferowanych silników w tej wersji Skody jest spora (benzyna od 1.2 do 1.8 TSI, jak również 1.6 GreenLine, zaś diesel w 6 wersjach 1.6 oraz 2.0 z napędem na przednia oś lub 4x4).

Nad bezpieczeństwem czuwają kurtyny powietrzne, poduszki powietrzne zarówno z przodu jak i z tyłu oraz chroniące kolana kierowcy. Warto wspomnieć o bocznych poduszkach chroniących miednicę i klatkę piersiową podczas kolizji kierowcy i osób podróżujących z tyłu.

Testowany Yeti Outdoor w wersji wyposażenia Elegance kosztował ponad 128 tys. zł, zaś cena bazowa to około 112 tys. zł. Takie wyposażenia zdaje się obejmować wszystkie potrzebne dodatki i warte jest swej ceny. Zdaje się to być rozsądnie skalkulowana opcja.

Zastanawiać się można czy taki kompaktowy SUV się sprawdzi? Jest to kwestia gustu, jednak myślę, że tak. Zarówno dla tych co sporo jeżdżą po miejskiej dżungli, jak i dla tych co nie stronią od podróży. Duża praktyczność rozwiązań z pewnością pomoże w codziennym użytkowaniu, a dobre prowadzenie i estetyka wykonania zapewni dużą radość w trakcie podróży.


Innowacyjna Gospodarka Autofederacja Unia Europejska